Jump to content

Tuning stalówki - uflexowienie gwoździa


_ded_

Recommended Posts

Chciałbym zapytać, czy ktoś zna skuteczną metodę i  próbował takiej modyfikacji?

Czy w domowych warunkach, przeciętnych zdolnościach manualnych i bez specjalistycznych narzędzi typu szlifierki i mikroskopy może się taki zabieg powieść?

Mam na myśli przeróbkę stalówki sztywnej, stalowej, bądź złotej na wybitnego i trwalego flexa.

W szufladzie czeka na rzeź kilka przestraszonych blaszek.  Jakiś pomysł tylko potrzebny. Najlepiej sprawdzony i niezawodny :D

Link to comment
Share on other sites

Nie jest to takie proste. Generalnie na właściwości stalówki wpływa wiele czynników. Długość skrzydełek, długość nacięcia, materiał z jakiego została wykonana, szerokość skrzydełek, ustawienie ich, krzywizna (radius) stalówki, hartowanie a nawet wzorki na niej.

Link to comment
Share on other sites

Stalówkę można naciąć po bokach albo podszlifować od spodu. Ta druga metoda jest prawdopodobnie stosowana przy tuningu opisanym tutaj.

Jeśli chodzi o metodę pierwszą, ma ona swoje poważne wady: psuje estetykę stalówki, trudno przewidzieć efekt i można sobie bardzo popsuć pióro. Zrobiłem coś takiego jednorazówce BIC, efekt w miarę przyzwoity, tylko stalówka ma za małą krzywiznę, przez co rozjazd skrzydełek był minimalny, a spływak okazał się za długi i przeszkadzał przy fleksowaniu. Do tego doszedł nib creep, niezbyt intensywny, ale jednak.

Nakaya stosuje patent z wycinaniem boków stalówki. Testowałem w EPDG, różnica jest wyczuwalna, ale nie spektakularna.

 

Obie metody trwale ingerują w budowę stalówki i mają wpływ na jej późniejszą odporność.

 

BTW, ostatnio niechcący trafiłem na fleksującego współczesnego Bocka. :ph34r:

Edited by Alveryn
Link to comment
Share on other sites

Ja myślałem o zeszlifowaniu grubości. Tylko w którym miejscu, z wierzchu czy od spodu i z jakiego materiału powinna być stalówka zeby  zachować spreżystość.

Najlepszy byłby tuorial na jutubie ale nie znalazłem niczego takiego. Albo nikt się nie chwali albo źle szukam.

Link to comment
Share on other sites

Z dobrze zahartowanego materiału, to na pewno. Parker Frontier odpada. Szlifowanie raczej od spodu, chyba, że Ci nie zależy na efekcie wizualnym.

Szkoda, że w miarę tanie i dostępne stalówki (Lamy, BIC), na których można poeksperymentować, są "kwadratowe".

Link to comment
Share on other sites

No, pojechał ktoś. :D

Patrzyłem na źródłową stronkę i krechę konkretną te wynalazki dają. Ale wydaje mi się nie wynika ona z elastyczności ile ze zmiany położenia pióra względem papieru.

A tak to parallele mają.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...