Jump to content

Oblatywanie Chopina


Recommended Posts

Pióra wieczne i samoloty - kombinacja powracająca od czasu do czasu w dyskusjach. Wiemy, że zmiany ciśnienia wpływają na zachowanie powietrza wewnątrz zbiorniczka, w wyniku czego pióro może chlapnąć atramentem do skuwki. Wiemy, że producenci problem dostrzegają, a nawet próbują na nim zarobić. Wiemy, że dużo zależy od stopnia napełnienia pióra i pozycji, w jakiej jest przechowywane. Wiemy, że cała sprawa bywa wyolbrzymiana.

 

To wszystko wiemy dzięki spostrzeżeniom pasażerów dużych samolotów latających na znacznych wysokościach.

A gdyby to było coś mniejszego?

Coś latającego znacznie niżej?

W czym problemem nie byłoby ciśnienie, ale z pewnością powstające przeciążenia?

 

Sprawdźmy. :)

 

Do przeprowadzenia eksperymentu zostały wykorzystane trzy elementy: pióro, pióromaniak i puchacz. ;)

 

1. Pióro

Bemowo01.jpgBemowo02.jpg

 

W roli pióra wystąpił Montblanc Meisterstück 145, zwany także "Chopinem" albo (z niemiecka ;)) "Classique".

O wyborze tego modelu zadecydował jego ponadczasowy design i popularność fakt, że był napełniony - aktualnie jeździ ze mną do pracy.

 

2. Pióromaniak

Bemowo03.jpg

 

Do roli pióromaniaka oddelegowano dostępny egzemplarz Alveryna.

 

3. Puchacz

Bemowo04.jpg

 

Szybowiec szkolno-treningowy SZD-50 "Puchacz", wypożyczony razem z pilotem. ;)

 

Miejsce i czas: Lotnisko Warszawa-Babice, dnia 13 lipca Roku Pańskiego 2014, przed południem.

 

Pióro umieściłem w skórzanym etui, w poprzek wewnętrznej kieszeni kurtki. Przez większość czasu stalówka była ustawiona "poziomo".

 

Pogoda trafiła się całkiem sympatyczna. Start za wyciągarką, wypięcie na wysokości około 300 m. Bazując na wypowiedziach "znawców", ten sprzęt przyspiesza od zera do setki w trzy sekundy. :) Wiał dość silny wiatr, dzięki czemu wznoszenie było szybkie (i strome), zakończone uroczym ujemnym przeciążeniem.

Niestety, tym razem nie udało się trafić na termikę, więc lot był spokojny, bez akrobacji. Kilka kółek nad lotniskiem i lądowanie.

 

Rezultat:

Bemowo05.jpg

Bemowo06.jpg

 

Brak atramentu na stalówce, sucho wewnątrz skuwki. Miłośnicy szybownictwa nie muszą się rozstawać z ulubionym piórem na czas lotu. :D

 

Wynik, rzecz jasna, o niczym nie przesądza. Ale zabawa była przednia.

Edited by Alveryn
Link to comment
Share on other sites

Za wiele się tam niestety nie działo. Wartości nie znam, ale było to zdecydowanie więcej, niż w przypadku szybkiej windy. Przy sprzyjających okolicznościach mam zamiar to powtórzyć, może trafię na ciekawsze warunki.

 

Skok ze spadochronem też jest w planach. Tylko muszę wykombinować, jak to wsadzić pod kombinezon, żeby mi uprząż nie wcisnęła stalówki między żebra.

Edited by Alveryn
Link to comment
Share on other sites

Mówię o wartości przeciążeń dopuszczalnych dla tego szybowca.

Pelikan i Montblanc zniesie o wiele więcej.

zdrówka

Bardzo dobrze zrozumiałem o co Ci chodzi :). Nie jestem lotnikiem ale mam o lotnictwie jakieś blade pojęcie ;), chociaż przyznaje że nie znałem wartości krytycznych przeciążeń dla szybowca typu Puchacz. Cieszę się że pióra wytrzymają dużo więcej. O ile dobrze zrozumiałem w tym teście chodziło raczej nie o wytrzymałość konstrukcyjną pióra ale o sprawdzenie czy przeciążenia spowodują "awaryjny" wypływ atramentu z pióra.

Szybowiec się nie rozleciał więc przeciążenia były mniejsze niż podane przez Ciebie wartości dopuszczalne, "za wiele tam się nie działo"  ale pewnie jakieś przeciążenia wystąpiły. Fakt jest taki że pióro nie "wylało" ale nie wiemy ile wytrzymało.

Najważniejsze że niezależnie od wyników testu nasz kolega dobrze się bawi :thumbup:.

 

 

z poważaniem i na zdrowie

 

Ps. żarcik ze skrzydłami Pelikana mi faktycznie nie wyszedł.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...