Jump to content

Raden-nanako-nuri - najtrudniejsze pióro do tej pory!


Recommended Posts

Dnia 13.06.2020 o 12:22, linuxp napisał:

A piórko jak robiłeś? ;)

Napisze w skrócie, ok? 

- szlif ebonitu
- 3 warstwy wcieranego seshime urushi
- 6 warstw seshime/ki-urushi, szlifowanie co druga, ostatnie dwie - po kazdej
- 4 warstwy czerwonego nakanuri, szlif po kazdej, za kazdym razem coraz wyższą gradacją papieru
- 3 warstwy kijiro urushi z czerwonym pigmentem, szlif po kazdej, ostatnie warstwa do P2000.
- raden - punktowo przyklejone kijiro płatki macicy perłowej 
- 1 warstwa gruba kijiro posypana na mokro ziarnem rzepaku. Do furo na 2 dni niska wilgotnosc, 2 dni srednia, 2 dni wysoka
- zdjecie rzepaku - do furo jak wyżej (6 dni)
- warstwa nashiji urushi super cienka i sproszkowane srebro na nią
- raz jeszcze to samo
- nashiji urushi z domieszka kijiro i oleju kamforowego do utrwalenia srebra, do furo na 2 dni
- warstwy czerwonego kijiro - bardzo cienkie. Dojrzewanie w niskiej wilgotności zeby utrzymać kolor. W sumie jakieś 20 warstw, bez szlifowania tylko zdejmowanie w pół utwardzonego lakieru z macicy perłowej
- szlifowanie A - az do wyrownania powierzchni. Touchups (nie licze jako warstwę). Papier scierny na mokro, gradacje 320-800
- szlifowanie B - gradacje 600-1200
- szlifowanie C - papier 1200-2000
- szlifowanie D - wegiel drzewny, punktowe, potem calość proszkiem z węgla drzewnego z olejem i wodą
- polerowanie wstępne - tonoko + olej rzepakowy
- polerowanie - kiku-mol, Sanwa dozuri biały i zielony
- UWAZURI - w sumie 8 warstw kijomi urushi, pierwsze 3 z kamforą, po 6tej polerowanie migako z olejem z pachnotki
- UWAZURI - polerowanie proszkiem migako i dłonią

KONIEC. 
Po drodze była jeszcze praca na gwintami itp drobiazgi. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Dnia 16.06.2020 o 23:52, Topaz napisał:

Od zobaczenia zdjęć cięgle mnie trzyma podziw. Gratuluje cierpliwości i pomysłów na wykonanie (ziarno rzepaku, jak usunąć?). Piekny przedmiot i historia wykonania.

Dziękuję. Pomysł nie mój - nanako-nuri ti jedna z technik Tsugaru-nuri, pochodzaca z regionu Tsugaru, w prefekturze Aomori. Technika ma kilkaset lat. Ja tylko dobrałem w niekonwencjonalny sposób kolory - zwykle sa kontrastowe, oraz użyłem srebra w warstwie pośredniej - w tradycyjnym Tsugaru tego się nie robi. Ziarno rzepaku jest do tych celów idealne - jest lekkie, okrągłe, bardzo równe. Zdrapuje się je drewnianą szpachelką - nawet przyjemne ;) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...