Skocz do zawartości

Raden-nanako-nuri - najtrudniejsze pióro do tej pory!


mihauk

Polecane posty

Dnia 13.06.2020 o 12:22, linuxp napisał:

A piórko jak robiłeś? ;)

Napisze w skrócie, ok? 

- szlif ebonitu
- 3 warstwy wcieranego seshime urushi
- 6 warstw seshime/ki-urushi, szlifowanie co druga, ostatnie dwie - po kazdej
- 4 warstwy czerwonego nakanuri, szlif po kazdej, za kazdym razem coraz wyższą gradacją papieru
- 3 warstwy kijiro urushi z czerwonym pigmentem, szlif po kazdej, ostatnie warstwa do P2000.
- raden - punktowo przyklejone kijiro płatki macicy perłowej 
- 1 warstwa gruba kijiro posypana na mokro ziarnem rzepaku. Do furo na 2 dni niska wilgotnosc, 2 dni srednia, 2 dni wysoka
- zdjecie rzepaku - do furo jak wyżej (6 dni)
- warstwa nashiji urushi super cienka i sproszkowane srebro na nią
- raz jeszcze to samo
- nashiji urushi z domieszka kijiro i oleju kamforowego do utrwalenia srebra, do furo na 2 dni
- warstwy czerwonego kijiro - bardzo cienkie. Dojrzewanie w niskiej wilgotności zeby utrzymać kolor. W sumie jakieś 20 warstw, bez szlifowania tylko zdejmowanie w pół utwardzonego lakieru z macicy perłowej
- szlifowanie A - az do wyrownania powierzchni. Touchups (nie licze jako warstwę). Papier scierny na mokro, gradacje 320-800
- szlifowanie B - gradacje 600-1200
- szlifowanie C - papier 1200-2000
- szlifowanie D - wegiel drzewny, punktowe, potem calość proszkiem z węgla drzewnego z olejem i wodą
- polerowanie wstępne - tonoko + olej rzepakowy
- polerowanie - kiku-mol, Sanwa dozuri biały i zielony
- UWAZURI - w sumie 8 warstw kijomi urushi, pierwsze 3 z kamforą, po 6tej polerowanie migako z olejem z pachnotki
- UWAZURI - polerowanie proszkiem migako i dłonią

KONIEC. 
Po drodze była jeszcze praca na gwintami itp drobiazgi. 
 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
Dnia 16.06.2020 o 23:52, Topaz napisał:

Od zobaczenia zdjęć cięgle mnie trzyma podziw. Gratuluje cierpliwości i pomysłów na wykonanie (ziarno rzepaku, jak usunąć?). Piekny przedmiot i historia wykonania.

Dziękuję. Pomysł nie mój - nanako-nuri ti jedna z technik Tsugaru-nuri, pochodzaca z regionu Tsugaru, w prefekturze Aomori. Technika ma kilkaset lat. Ja tylko dobrałem w niekonwencjonalny sposób kolory - zwykle sa kontrastowe, oraz użyłem srebra w warstwie pośredniej - w tradycyjnym Tsugaru tego się nie robi. Ziarno rzepaku jest do tych celów idealne - jest lekkie, okrągłe, bardzo równe. Zdrapuje się je drewnianą szpachelką - nawet przyjemne ;) 

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...