Jump to content

Pilot Capless stalówka M vs F


Recommended Posts

Witam ponownie,

 

przedstawiając się jakiś czas temu pisałem, o swoim zakupie, Pilocie Capless Decimo ze stalówką M, która to stalówka wydawała mi się za grubo pisząca.. Szczęśliwie udało mi się go sprzedać, być może dzięki nagięciu reguł na tym forum obowiązującym:) a być może miałem szczęście na allegro:)

 

Dzisiaj przyszedł do mnie mój następny zakup, tym razem Pilot Capless czarny mat, ze stalówką F.

 

I znów mam zagwozdkę, spodziewałem się czegoś tak oddalonego od parkera M jeśli chodzi o "cienkość" jak Pilot M był od niego oddalony jeśli chodzi o "grubość". A tutaj dostałem pióro, o stalówce ostrej jak brzytwa, którym na "dzień dobry" nie pisze mi się najlepiej..

 

Poniżej link do  zdjęcia pisma ze wszystkich 3 piór i chciałbym prosić was o opinię czy takich różnic rzeczywiście powininem się spodziewać czy też trafiłem na któryś egzemplarz z wadą/nietypową stalówką..

 

A może jest to kwestia atramentu, i gdybym kupił jednak caplessa ze stalówką M i zalał go innym atramentem pisałby cieniej (aktualnie korzystam z Waterman Havana) lub ten ze stalówką F pisałby grubiej..

 

Z góry dziękuję za wszelkie sugestie.

 

https://app.box.com/s/ijc3nm5rd009alveinzfl53tu1geawt2

Edited by cwiekol
Link to comment
Share on other sites

To raczej nie jest zasadniczo kwestia atramentu, chociaż pewnie też w jakimś stopniu. Jeśli uważasz japońską F-kę za zbyt cienko/sucho piszącą, ew, nieco drapiącą możesz dać pióro do adiustacji do któregoś z pen doctorów. Nawet nie myśl np. o samodzielnym poszerzeniu skrzydełek stalówki. Ty po prostu potrzebujesz stalówki pośredniej, tzw. Medium/Fine. :)

Edited by endoor
Link to comment
Share on other sites

W moim Caplessie jest Mka całkiem europejska. Soczysta i dość szeroka. Szczerze mówiąc liczyłem, że bardziej będzie przypominała Mkę, którą znałem z Pilota 78G, bo pewnie wziąłbym F. W tym jednym piórze chciałem mieć cieńszą stalówkę. Jakie w Twoich Pilotach stalówki miałeś/masz? Złote czy ze stopu? Może w tym rzecz? Ja mam 18K.

Link to comment
Share on other sites

@pitzmaker,

wiedząc właśnie, że japońskie rozmiary są trochę cieńsz/mniejsze od pozostałych wybrałem na wstępie M'kę, zakładając że będzie trochę cieńsza od parkerowej Mki..

 

@janykiel,

obie stalówki, jak wynika z zapewnień sprzedawcy jak i z informacji na stronie producenta są z białego 18K złota. I tak jak piszesz Mka była szeroka i soczysta:) A Fką trochę za bardzo mi się "skrobie"

Link to comment
Share on other sites

wychodzi więc na to, że capless nie będzie moim piórem? a szkoda, bo mi sie podoba:)

 

@endoor, 

ile kosztuje taka przeróbka stalówki o której piszesz? czy pióro po niej nie zmienia się w żaden inny sposób, tzn. czy na przykład nie zacznie lać atramentem, albo skrobać?

Czy znajdę takiego specjalistę w Krakowie? 

Napisałeś że potrzebuję stalówki medium/fine: pisałeś to w kontekście tej przeróbki z ironią między słowami czy w tych pilotach rzeczywiście taki zwierz występuje?

Link to comment
Share on other sites

Czyli to w sumie troszkę loteria? 

Czy jest jakiś wzorzec tych różnych stalówek? Japońskich, europejskich? 

Z tego skanu pisma wydaje mi się, że jednak japońska M-ka jest grubsza od europejskiej? Z kolei F-ka jest minimalnie cieńsza od F-ki mojego Hemisia. Więc w sumie nie jest tak strasznie cienka i nie ma tak dużej różnicy.

Link to comment
Share on other sites

tak, tylko widzę, że błędnie zakładałem kiedyś, że rozmiar do czegoś zobowiązuje. Rozumiem, że Europa swoje, Ameryka swoje, Japonia swoje. Ale myślałem że kupując japońskie pióro F, czy M dostanę zawsze to samo.

Podtrzymuję, ze to jednak loteria.

Link to comment
Share on other sites

japońskie Fki może i są cieńsze, ale z moich skromnych doświadczeń (porównanie Mki Parkera Vector do PIlota capless decimo M) wynika, że Mki są dużo bardziej "lejące" i grube..

No chyba że miałem pecha.. 

Czy ktoś mógłby mi to potwierdzić czy muszę kupić sobie kolejną Mkę by mieć pewność?:)

Link to comment
Share on other sites

wychodzi więc na to, że capless nie będzie moim piórem? a szkoda, bo mi sie podoba:)

 

@endoor, 

ile kosztuje taka przeróbka stalówki o której piszesz? czy pióro po niej nie zmienia się w żaden inny sposób, tzn. czy na przykład nie zacznie lać atramentem, albo skrobać?

Czy znajdę takiego specjalistę w Krakowie? 

Napisałeś że potrzebuję stalówki medium/fine: pisałeś to w kontekście tej przeróbki z ironią między słowami czy w tych pilotach rzeczywiście taki zwierz występuje?

1. Przeróbka, choć wolę określenie adjustacja - sprowadza się do bardzo delikatnego poszerzenia skrzydełek (raczej trzeba mieć specjalną taśmę metalową przy tym poziomie precyzji) i przeszlifowania ziarna irydowego. Obawiam się, że to bardzo delikatna operacja. Myślę, że powinna kosztować coś na poziomie 50-80 zł. (w każdym razie powyżej 100/150 zł byłoby mi już trudno zapłacić)

2. W Krakowie to nie wiem. W Katowicach i okolicach są np. @Lash, @Sticky, @Dexter, we Wrocławiu: @Rka, w Łodzi:@ CezaryF, a Warszawie: @Alveryn. O tych osobach wiem. Nie wiem kto dysponuje czasem ile ma pracy itd. Może @piter22 mógłby Ci pomóc?

3. Co do wymiany stalówki myślę, że jest nieopłacalna w zasadzie. Znalazłem coś takiego i takiego na przykład. Wnioskuję po pobieżnym 'obglądnieciu' Internetu, że w tym modelu dostępne są stalówki F/M/B.

4. Ironicznej intencji nie miałem, choć faktycznie moje posty dość często ironią zaprawiam. ;) Jeśli coś nie tak, to sorki. :) Przyznam, że mam podobne doświadczenia: F-ka za cienka, M-ka za gruba.

Edited by endoor
Link to comment
Share on other sites

hmmm, muszę przemyśleć sprawę.. Napisałem tym piórem kilka zdań i tak jakoś dziwnie się pisze, sztywnieje mi nadgarstek..

teraz dopiero zauważyłem, że wcześniejszy model, który miałem to capless decimo, który jest o kilka mm cieńszy.. w tamtym nie miałem uczucia znużenia przy pisaniu, więc to albo kwestia stalówki albo te kilka mm różnicy grubości samego pióra i 7 gramów więcej wagi..

 

Czy ktoś może wie jak to matowe wykończenie będzie wyglądać po kilku miesiącach/latach dosyć intensywnego użytkowania? Czy będzie wyglądało nadal tak obłędnie jak teraz czy lakier odejdzie lub się "nabłyszczy"?

Link to comment
Share on other sites

Guest Markol

Czyli to w sumie troszkę loteria? 

Czy jest jakiś wzorzec tych różnych stalówek? Japońskich, europejskich? 

Z tego skanu pisma wydaje mi się, że jednak japońska M-ka jest grubsza od europejskiej? Z kolei F-ka jest minimalnie cieńsza od F-ki mojego Hemisia. Więc w sumie nie jest tak strasznie cienka i nie ma tak dużej różnicy.

 

Ależ skąd, to bardzo prosta sprawa ;)

 

Tu masz porównanie grubości stalówek najbardziej popularnych producentów:

 

http://www.nibs.com/TippingSizespage.htm

 

Dla jednych to szaleństwo, ale dla innych w tym (między innymi) kryje się dyskretny urok pióromanii :)

Link to comment
Share on other sites

Ależ skąd, to bardzo prosta sprawa ;)

 

Tu masz porównanie grubości stalówek najbardziej popularnych producentów:

 

http://www.nibs.com/TippingSizespage.htm

 

Dla jednych to szaleństwo, ale dla innych w tym (między innymi) kryje się dyskretny urok pióromanii :)

Całkowicie się z Tobą zgadzam :)

I dziękuję za linka. Big deal :)

Edited by Wąsaty
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...