Jump to content

Wymienność stalówek- podsumowanie doświadczeń


drEvil

Recommended Posts

Mam propozycję stworzenia wątku zbiorczego dotyczącego możliwości wymiany stalówek (na niekoniecznie fabryczne) w poszczególnych piórach. Stwórzmy listę z modelem pióra i pasującej blaszki (ewentualnie całej sekcji).

Pilot: Plumix, 78g, MR/Metropolitan- ten sam rodzaj spływaka i stalówki, w pełni wymienne.

Link to comment
Share on other sites

Ze względu na charakterystyczne dla tych stalówek widoczne trochę na 2. zdjęciu "skrzydełka" (kopiowane zresztą w chińskich klonach) do piór ze standardowymi piątkami nie bardzo da się je zainstalować, ale już do piór FPR, które mają stalówki #5.5 wchodzą bez większych kłopotów i sprawnie piszą:

1151964500_1582277078.jpg

3892630500_1582277083.jpg

7084771600_1582277089.jpg

3355443600_1582277093.jpg

9158153400_1582277776.jpg

Edited by tom_ek
Link to comment
Share on other sites

Wing Sung 698 3013 - stalówki Pilota

Pilot MR - Można wkręcić całą sekcję z 78G 

Stalówki pilota (Plumix MR itd.) po zeszlifowaniu skrzydełek i lekkim rozgięciu pasują do piór ze stalówkami nr 5

Wingsung 3008 - pasują stalówki LAMY 

PenBBS 350 309- stalówki nr 6 choć z lekkimi problemami z ustawieniem spływaka 

Link to comment
Share on other sites

Na dobrą sprawę wymienności stalówek nie da się moim zdaniem określić w teorii, bo np. szóstka szóstce nierówna. Garść przykładów:

a) FPR i Kanwrite (oba indyjskie pióra) #6, stalówka z FPR pasuje do Kanwrite, ale stalówka z Kanwrite wypada z pióra FPR;

b) trzy pióra i stalówki #6: TWSBI, FPR i jakiś chińczyk (Moonman lub Kaigelu). Stalówka z TWSBI pasuje do FPR i chińczyka, stalówka z FPR tylko do TWSBI ale już nie do chińczyka nie (trzeba było delikatnie modyfikować spływak);

b) dwie stalówki Leonardo, z tego samego modelu pióra - próbowałem je przeszczepić do Conklina. Pierwsza pasuje, druga z niego wypada. I to jest ciekawy przypadek, bo stalki Leonardo, przynajmniej w teorii, powinny być identyczne.

Podobnych sytuacji miałem więcej. Niestety, za postępem (?) technologicznym i produkcyjnym nie idzie wysoka jakość (przejawiająca się m.in. w powtarzalności).

Link to comment
Share on other sites

Właśnie przed chwilą udało mi się wsunąć stalówkę FPR #5.5 "Super Flex" do pióra Ohto Tasche. Wstępnie wydaje się bardzo dobrze sprawować, co będzie dalej — zobaczymy.

Ta sama stalówka FPR #5.5 niestety nie sprawdziła się dobrze w piórze TWSBI Go — teoretycznie weszła bez problemu, ale niestety pióro nabyło dużej skłonności do szybkiego zasychania, kilka tygodni się pomęczyłem ale w końcu miałem dość i odpuściłem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@Isaus

Dnia 21.02.2020 o 21:27, Isaus napisał:

Stalówki pilota (Plumix MR itd.) po zeszlifowaniu skrzydełek i lekkim rozgięciu pasują do piór ze stalówkami nr 5

- chciałbym Cię spytać czym i w jaki sposób szlifowałeś skrzydełka, spróbuję może u siebie.

Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, tom_ek napisał:

@Isaus

- chciałbym Cię spytać czym i w jaki sposób szlifowałeś skrzydełka, spróbuję może u siebie.

 Miniszlifierka i częste chłodzenie stalówki w filiżance z wodą, później wygładziłem ostre krawędzie ręcznie papierem wodnym 2000. Szlifowałem porównując ze standardową "piątką"  Faktycznie, tak jak drEvil napisał, mają lekkiego garba dlatego lepiej montować je w piórach z metalową sekcją ponieważ wymagają odrobiny siłowego podejścia , U mnie siedzi w Wing Sungu 3023 i ma się całkiem dobrze.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...