Jump to content

Osmia 882


konis
 Share

Recommended Posts

Firma – Faber Castell Füllhalter Fabrik G.m.b.H. vorm. OSMIA Dossenheim bei Heidelberg

Model – Osmia 882

Lata produkcji – lata 50’ ubiegłego wieku.

Urokliwe, nieduże piórko o klasycznym wyglądzie, wykonane z czarnego celuloidu z dużymi perłowymi, nieregularnymi wstawkami. Pióro udał się mi zdobyć po zaciętej licytacji na Ebayu w stanie NOS. W przypadku Osmii, spotyka się taką sytuację dość rzadko. Do pióra sprzedający dołączył oryginalne pudełeczko, instrukcję obsługi i 10 letnią gwarancję. Ta ostatnia nie była podbita, co i tak już jest bez znaczenia.

ef48a3d2605d4f0a.jpg

0d50a8f67ce25534.jpg

Proszę zwrócić uwagę jak zachowane są proporcje oznaczeń Faber Castell vs. Osmia.

Wszędzie na gwarancji, na instrukcji obsługi, na pudełku opakowania pióra i na samym piórze. Wszędzie widać wielkie OSMIA. I tylko gdzieś tam drobno Faber Castell …vorm. OSMIA. W czasie, gdy Faber Castell przejmował Osmię, większość klientów nie miała pojęcia co to za firma. Do tej pory Faber Castell produkował kredki i ołówki i nie był znany z produkcji wiecznych piór. Osmia zaś miała ugruntowaną pozycję na rynku i wierną rzeszę klientów. Z powodzeniem konkurowała z takimi potentatami jak Montblanc, Pelikan, czy Kaweco. W późniejszych latach proporcje te zmieniły się. Faber Castell w miarę coraz bardziej stabilnej pozycji na rynku, coraz śmielej przyznawał się do wypuszczanych przez siebie wyrobów, jedna akcent wywodzenia się produktu z marki Osmia dalej był widoczny na wypuszczanych wyrobach. Przykłady takich oznaczeń :

056d0842ef7811be.jpg

b4833e058bee1450.jpg

Nazwa Osmia już nie występuje, ale logo Osmii – diamencik w okręgu, będą widoczne na wyrobach Faber Castell do połowy lat 60’.

Ale wróćmy do pięknej Osmii 882.

Jak już wcześniej wspomniałem, nie jest to wielkie pióro. Chyba najmniejsze z linii 88X, bo nigdy nigdzie nie spotkałem się z piórem oznaczonym numerem 881. Ostatnia cyfra oznaczenia wskazuje na wielkość stalówki, a pośrednio na wielkość pióra. Im wyższy ostatnia cyfra oznaczenia, tym większe pióro. Osmia 882 ma klasyczny cygarowaty kształt. Korpus płynnie przechodzi w transparentne okienko podglądu poziomu atramentu, dale w stronę stalówki jest gwint na który nakręcamy skuwkę, gdy chcemy zamknąć pióro. Sekcja jest krótka, klasycznie wyprofilowana. W sekcji osadzony jest poprzecznie żebrowany spływak i stalówka. Z tyłu korpus jest płasko ścięty i tam zamontowany jest mechanizm napędu tłoka. Pod pokrętłem jest gwint na który nakręcamy ślepą skuwkę osłaniającą pokrętło. Element ten jest ściśle dopasowany i gdyby nie to, że jest jednolicie czarny, nie można by było odnaleźć miejsce styku tych elementów. Na korpusie wyryto i podkreślono złotą farbą firmowy napis OSMIA, oraz bliżej końca oznaczenie modelu i wielkość stalówki : 882, F. Skuwka ma ozdobny szeroki ring, charakterystyczny dla Osmii klips a wyrytą nazwą marki pióra. Skuwkę wieńczy klejnot na którym znajduje się logo Osmii – diamencik wpisany w okrąg.

02c92248dca9d3a3.jpg

a1799d8acd4b5b02.jpg

4c9ae5b4e523d0c3.jpg

551ccd45b17e49ea.jpg

df804504afd5035a.jpg

21c082ea7c9e5647.jpg

Serce pióra to znakomita złota stalówka oznaczona numerem 2, adekwatnym do wielkości pióra. W tym egzemplarzu pokryta szlachetną delikatną patyną. Stalówki Osmii z tego okresu maja wprost boskie właściwości pisarskie.

153cec23e0663d35.jpg

Wspaniałe, transparentne okienko podglądu poziomu atramentu. Pokazałem trzy położenia tłoka. Najniższe, na krawędzi okienka, i najwyższe, kiedy tłok jest wewnątrz korpusu poza strefą okienka. Tłok jest z korka.

0bc206217dfc2d6c.jpg

55f146648c542a3b.jpg

8ad3ad439486b764.jpg

Pokrętło napędu ukryto pod ślepą skuwką.

8a437a5585fae833.jpg

Porównanie z Osmią 884.

cb4c5f271f44ea28.jpg

Wymiary :

- pióro zamknięte – 122 mm

- bez skuwki – 112 mm

- skuwka zatknięta z tyłu – 136 mm

- max średnica – 12 mm

- waga – 15,75 g

Próbka pisma.

8c3aede7f3a79282.jpg

Małe podsumowanie.

Osmia 882 w tej wersji kolorystycznej i w takim stanie to niezwykle rzadkie zjawisko.

Tym większa moja radość z faktu posiadania tego egzemplarza, tym bardziej, że Osmie z tego okresu to wyśmienite instrumenty do pisania. Ma to niestety jedną negatywną konsekwencję.

Są przedmiotem szczególnego pożądania kolekcjonerów i zbieraczy i dlatego są cholernie drogie.

zdrówka

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...