Skocz do zawartości

Kaligrafia arabska


malavarena

Polecane posty

Studiuję arabistykę i na pierwszym roku mieliśmy obowiązkowe zajęcia z kaligrafii. Pomyślałam sobie, że może to kogoś zainteresować, więc postaram się nieco rozwinąć ten wątek.

Na początku nieco o znaczeniu kaligrafii w kulturze arabsko-muzułmańskiej.

Jak wielu osobom wiadomo, w islamie świętą księgą jest Koran, który uznaje się za tekst objawiony przez Boga. Każde słowo w Koranie jest dokładnie w takiej formie, w jakiej powinno być - nawet, jeśli jego zapis nie zgadza się z przyjętymi regułami gramatyki. Cytaty z Koranu mają funkcję religijną, ozdobną i magiczną, chronią przed złem, wyjednują łaskę bożą i pozwalają na bycie dobrym muzułmaniniem.

Ale nie tylko to przyczyniło się do rozwoju kaligrafii w języku arabskim, w Koranie bowiem występuje jeden bardzo istotny dla kultury i sztuki element - zabronione jest przedstawianie żywych istot, ponieważ człowiek w ten sposób uzurpuje sobie prawo do bycia stworzycielem, a to przynależne jest jedynie Bogu. Dlatego też zdobienia musiały znaleźć inną formę, która odpowiadałaby wymogom religijnym, jednocześnie pozwalając na kreatywność. Ponieważ słowo w językach i kulturach semickich posiada niezbywalną wartość i moc, to ono stało się głównym elementem zdobniczym, kulturowym i magicznym.

Kilka przykładów dla osób, które do tej pory nie zetknęły się z kaligrafią i językiem arabskim.

Learning_Arabic_calligraphy.jpg

trezise-leaf.jpg

6646040065_9074b6105f.jpg

26.jpg

Ar696.jpg

waw1.jpg

Gdyby temat okazał się interesujący dla forumowiczów, będę się starała zamieszczać informacje dotyczące historii, poszczególnych stylów oraz technik. ;)

Do pisania po arabsku (od prawej do lewej) używam tego samego pióra, którym piszę po polsku. Nie jestem pewna, czy nie wpływa to na nie niekorzystnie - do tej pory nie zauważyłam żadnych problemów, ale może ktoś miałby wiedzę ekspercką w tym zakresie?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach