Skocz do zawartości

Trwałość barwnika a światło.


marwis

Polecane posty

Jestem laikiem, ale w butelce to raczej rozkład atramentu na czynniki chemiczne, odparowanie (jeśli butelka ma nieszczelne zamknięcie) czy wytrącanie się osadu. Płowienie pod wpływem światła, to tylko na papierze.

Dziękuję za uszczegółowienie terminologii. Więc jak to się ma do wpływu światła na zawartość?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Światło może być katalizatorem dla wielu reakcji chemicznych. Myślę, że dla atramentu najbardziej szkodliwe može być utlenianie. Na papierze dostęp do tlenu jest łatwy, w butelce nie. Papier zawiera też specyficzne związki pozostałe po produkcji, kiedyś już dyskutowaliśmy na ten temat z kolegą Nicponiem. Mam niejasne wrażenie, że ktoś kiedyś nawet usiłował zrobić porównanie atramentu wystawionego na słońce z takim z szuflady. Może sam nawet spróbuję?

A co do pepsi - mam wrażenie, że kluczem może być tu benzoesan sodu. W produktach zawierających benzoesan i witaminę C może odtwarzać się rakotwórczy benzen, właśnie pod wpływem światła. Pepsi nie podejrzewałbym o zawieranie jakichkolwiek witamin, ale może to jest kluczem do tego zalecenia. Chyba, że powód jest bardziej przyziemny - na przykład nagrzewanie się zawartości butelki...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm, po namyśle dochodzę do wniosku, że jednak słońce ma spory wpływ na chemikalia z których składa się atrament. Pomijając proces wytrącania się składników, to jednak światło - powoli, ale jednak - coś tam zmienia.

 

Podczas prac nad testami atramentów zauważyłem fajną przypadłość - w ciepłej wodzie, gdy myłem pióro, atrament znikał w oczach, rozpuszczając się natychmiast w wodzie; w zimnej natomiast powstawały wielokolorowe smugi i "dymy", tańcząc, a sam atrament w niewielkim stopniu się rozpuszczał. Wiem, identycznie zachowuje się cukier w herbacie. Ale co innego widząc na co dzień cukier, a co innego obserwować barwy atramentu tańczące w szklance ;)