Jump to content

Staruszek po moim (pra)dziadku - cóż to za cudak?


ruli
 Share

Recommended Posts

Witam. 

Jak już pisałem w poście powitalnym zostałem jakiś czas temu obdarowany starutkim piórkiem po moim pradziadku.

Zakładając, że kupił je jako nowe należało by je datować na 1910 - 1920 - ale to bardzo bardzo luźne założenie.

A oto i mój skarb:

ci33.jpg

Niestety ma lekko wyszczerbioną skuwkę. Jak się dobrze przyjrzeć to na boku ma wygrawerowany napis "fountain pen" a tuż nad nic, coś co może być nazwą producenta lub modelu. Litery są mocno starte, ale wydaje mi się, że było tam napisane "CEDUP"

 

Tutaj delikatna prezentacja całej odsłoniętej  sylwetki:

4rwq.jpg

 

A tutaj zbliżenie stalówki:

0tge.jpg

 

Na stalówce zachował się w miarę wyraźny napis: "Warranted wing flow U.S.A. 4" Doczytałem gdzieś, że takie stalówki miały bardzo bardzo dawno temu Chiltony, ale ony były raczej mocno obrandowane, więc szłoby takie rozpoznać.

 

Czy ktokolwiek z Was ma może jakikolwiek pomysł? Czy to zwykły amerykański przedwojenny noname, czy może coś więcej.

 

Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji :)

Link to comment
Share on other sites

Noname albo i name, tylko trzeba dokładnie obejrzeć. Na przykład spływak.

Metalowa, "generyczna" stalówka Wing-Flow nie ma nic wspólnego (poza nazwą) z Chiltonem. A nawet, jeśli, to datowanie pióra przesuwałoby się z lat 20. na późnawe lata 30. Bardziej prawdopodobne, że ktoś, np. około lat 50., podmienił stalówkę.

Bardzo ładne tworzywo. Podobne, choć nie w tak ładnym odcieniu, stosowano w przedwojennych Omegach, ale raczej nie tędy droga. Przycisk pod ślepą skuwką? To rzeczywiście wskazuje raczej na lata 20, ewentualnie jakieś tańsze pióro z lat 30. Celuloid też sugeruje najwcześniej lata 20. Szczerze mówiąc, widziałem kiedyś dawno bardzo podobne pióro.

Tworzywo na skuwce dałoby się uzupełnić, ale chyba nie warto, o ile nie zdobędzie się "łaty" z podobnym wzorkiem. Samo doklejenie kawałka celuloidu to nie problem.

Stalówkę też się da doprowadzić do używalności. Tyle że to tania pozłacana "blaszka", maślanego irydu się z tego nie zrobi.

 

Jest tam jakiś napis wytłoczony na korpusie? Bo takie napisy potrafią wiele wyjaśnić. Albo wprowadzić nieco zamieszania. ;)

Edited by Alveryn
Link to comment
Share on other sites

Tego typu tworzywo było produkowane najwcześniej w latach 30-tych ubiegłego wieku. Wcześniej nie radzono sobie z takim mieszaniem materiałów. Moim zdaniem najwcześniejsze datowanie to 1935, jak model Televisor Parkera. Wiadomo, że w tych czasach liderem produkującym materiały z tworzywa był koncern DuPont, który produkował m.in. dla amerykańskich firm, Parkera i Sheaffera, które podpisywały z nim kontrakty na wyłączność pewnych materiałów. Inne, mniejsze firmy, mogły się dorwać do tej produkcji dopiero kiedy wielkie firmy się nią znudziły. Co do stalówki, to jak napisał Alveryn, można je przekładać, więc nie pomogą w datowaniu. 

Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem to składak i to z wielu piór.

Baza to korpus i skuwka.

Ślepa skuwka jest dużo późniejsza i do tego nie jest spasowana średnicą z korpusem.

Stalówka i spływak z termoplastycznego tworzywa też dużo późniejsze.

Właściwa skuwka pod tym płaskim ringiem na szczycie ma urwany oryginalny klips - stąd dodanie tego stalowego cudaka jak we wczesnych eyedroperach obejmującego skuwkę,

Fajnie by było zobaczyć ten wytarty napis na korpusie może coś komuś wpadnie do głowy bo "CEDUP" hmmmmm... jak widac chyba nikomu nic nie powiadziało.

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...