konis Posted August 20, 2013 Report Share Posted August 20, 2013 Udało się mi kupić ciekawe pióro - Watermana o systemie napełniania piston filler.Chodzą pogłoski, że pióra te robiono w USA z przeznaczeniem na rynek szwajcarski.Czemu szwajcarski? Tak do końca nie wiadomo. Można znaleźć w necie informacje, że Waterman chciał przetestować powodzenie nowego dla firmy systemu napełniania na tym specyficznym, dość konserwatywnym rynku. W końcu lat czterdziestych i na początku lat pięćdziesiątych system ten był już bardzo popularny w Europie. Wszystkie znaczące europejskie firmy z powodzeniem sprzedawały pióra z tym systemem napełniania. Czemu Waterman nie wprowadził tego systemu w większej skali nie wiadomo. Może już nie zdążył, bo zaczęła się epoka długopisu i bardziej prostych konstrukcyjnie piór na naboje.W publikacji Maxa Davisa i Gary Lehrer'a - "Waterman Past and Present The First Six Decades" tak przedstawiono ten model.Użytkownik @Christof z FPN zamieścił takie fotki.Kilka fotek mojego piórka.Pióro ma dwa okrągłe okienka podglądu poziomu atramentu.Stalówka - piękna, hamerykańska jak koń Kargula. Po długości skrzydełek można domyśleć się jej właściwości.Tak to wszystko wygląda w detalach.Próbka pisma.zdrówka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
8868 Posted August 21, 2013 Report Share Posted August 21, 2013 Tak to wszystko wygląda w detalach. Jak jest stabilizowany tłok aby nie obracał się podczas zasysania atramentu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
konis Posted August 21, 2013 Author Report Share Posted August 21, 2013 Jest to czysto fizyczne zjawisko różnicy momentów obrotowych potrzebnych do pokonania oporu sił tarcia występujących pomiędzy powierzchnią uszczelki tłoka i wewnętrzną powierzchnią korpusu i samego gwintu śruby. Jak wiadomo moment obrotowy to siła razy ramię (w tym wypadku ramionami są promienie śruby i uszczelki) Promień uszczelki jest tak na oko ze trzy razy większy niż promień śruby. Śrubę łatwo wprawić w ruch obrotowy. W tym wypadku jest to obracające się pokrętło napędu mechanizmu. Proste i skuteczne. To tak mniej więcej jak w samochodach. Aby ruszyć nie jest ważne ile silnik ma mocy, ważne jaki ma moment obrotowy. zdrówka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
8868 Posted August 21, 2013 Report Share Posted August 21, 2013 Przyszło mi to do głowy, ale wydało mi się to zbyt proste Dzięki za wyjaśnienie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pilot Inspektor Posted August 22, 2013 Report Share Posted August 22, 2013 ciekawe. większość tłoków z jakimi miałem do czynienia była 3 częściowa. co prawda nie próbowałem rozkręcić jeszcze noodlersa, ale wydaje mi się że tam może być podobne rozwiązanie zdjęcie z tego wątku: http://www.fountainpennetwork.com/forum/index.php/topic/174848-noodlers-pens-complete-lineup/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.