Skocz do zawartości

Pióra japońskie: Pilot Elabo (Falcon II, Metal Falcon)


ArielN

Polecane posty

Pióra japońskie: Pilot Elabo (Falcon II, Metal Falcon)
 
Pierwszy rzut oka
 
Pilot z miękką stalówką w odnowionej wersji. Metalowe pióro o niejednolitym kształcie, ze ściętymi szczytami i chromowanymi wykończeniami. Stalówka złota (14K), rodowana, z założenia miękka. Zauważalnie duży spływak. Skuwka pióra jest zakręcana z jednym pierścieniem. Klips delikatnie wyprofilowany, wygięty.
 
Elabo3.jpg
 
Detale, detale...
 
ArielN
 
Elabo to wzorcowy przykład, że lepsze jest wrogiem dobrego. Nieudana próba poprawienia poprzednika. Metalowa wersja jest zbyt ciężka do kaligrafii, a stylistyką przypomina tanie produkty Parkera. Niezależnie jednak od porównania z Falconem I, to nadal dobre pióro w zestawieniu z propozycjami konkurencji z tego samego segmentu cenowego.
 
Wszystkie części pióra wykonane są precyzyjnie, a lakier jest dosyć odporny na zarysowania i powstawanie odprysków. Mam tylko nadzieję, że napis na skuwce (tampodruk) nie zniknie po kilku miesiącach użytkowania.
 
Pomimo zastosowania stali, Elabo jest lżejsze niż mogłoby się wydawać. W szczególności po zdjęciu skuwki – niewielka waga korpusu zaskakuje.
 
Alveryn
 
W założeniu Elabo jest metalową wersją modelu Namiki Falcon. W praktyce: sporo droższą, za to brzydszą wersją. Pierwowzór jest piórem eleganckim, posiadającym nutę ulubionej przez Japończyków ”montblancowatości”. Elabo sprawia wrażenie nadmiernego uproszczenia. Widok zamkniętego pióra niebezpiecznie kojarzy mi się z Parkerem I.M. Napis ”Pilot Japan” nadrukowany na skuwce dużo lepiej wyglądałby w formie graweru na pierścieniu. Brakuje mi jakiegoś elementu zakłócającego tę gładką powierzchnię. Przydałoby się też jakieś logo albo chociaż barwna wstawka na szczycie skuwki (także chromowanym). Pióro wygląda z tymi wszystkimi ”lusterkami” jakby było projektowane z myślą o maksymalizacji powierzchni reklamowej.
 
Po zdjęciu skuwki pióro wygląda znacznie lepiej. Zastosowana sekcja jest identyczna, jak w wersji firmowanej przez Namiki. Niesamowicie udany jest także klips - prosty, ale delikatnie wygięty w dół.
 
Elabo2.jpg
 
Jazda próbna
 
ArielN
 
Elabo jest dostępne ze stalówkami w trzech rozmiarach: SF, SM i SB (S od „soft”). Wszystkie o rozpoznawalnej konstrukcji z długimi skrzydełkami i dużym spływakiem. Elastyczność na miarę przedwojennych piór? Niestety nie, ale jak na współczesne produkcje jest dobrze.
 
Stalówka w recenzowanym egzemplarzu (SF) pisze dosyć szorstko, nie przerywa i zauważalnie różnicuje grubość linii. Przy dużym nacisku spływak podaje jednak zbyt mało atramentu, więc cudów nie ma i nie będzie.
 
Alveryn
 
Stalówka posiada charakterystyczny dla tego modelu ”garb”, mający w założeniu zapewniać elastyczność. Rzeczywiście jest dość sprężysta, ale jedynie sprężysta; efekt uzyskany dzięki płaskiej powierzchni oraz łukowatym krawędziom ”garba”. Żadnej magii, czysta fizyka. Na pewno nie można tej stalówki nazwać ”pełnym fleksem”, ale przynajmniej występuje wyraźna praca skrzydełek, kompensująca zmiany kąta trzymania pióra przez użytkownika. Jest miękka, zgodnie z oznaczeniem (SF - Soft Fine).
 
Niestety, sprężystość stalówki zestawiono z nienajlepszą konstrukcją spływaka. Przy większym nacisku szybko zaczyna brakować atramentu. Trzeba bardzo zmniejszyć tempo pisania, żeby uniknąć rysowania ”torów kolejowych” albo wręcz przerwy w dopływie atramentu.
 
Jest zaledwie dobrze, choć chciałoby się, żeby było doskonale.
 
Elabo1.jpg
 
Technikalia
 
Firma: Pilot.
Kształt: streamline (zwężany flat top).
Wielkość: średnie.
Wykończenia: CT.
Długość ze skuwką/bez skuwki/ze skuwką nałożoną na korpus (mm): 137/126/157
Średnica pióra w najszerszym miejscu (mm): 14.
Średnica skuwki w najszerszym miejscu (mm): 14.
Waga ze skuwką (g): 25.
System napełniania: naboje/konwerter (Pilot).
Pojemność (ml): konwerter CON-70 (1 ml) lub naboje (ewentualnie mniejszy konwerter)
Testowana stalówka: złota 14K, SF.
Skuwka: zakręcana.
Dobre do: codziennego pisania, mało wymagającej kaligrafii.
 
Podobne pióra
 
Namiki Falcon, Parker I.M.

Edytowano przez ArielN
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
  • 4 years later...

Temat stary, ale jako że niedawno stałem się posiadaczem Falcona, muszę stwierdzić, że nie przypomina mi Parkera IM. I wg mnie właśnie fajnie, że jest minimalistyczne. Też mam stalówkę SF i moja nie drapie, jest gładka. Tory kolejowe robi szybciej niż vintageowe stalówki, ale te ostatnie też robią tory ;)

Mnie z kolei cieszy fakt, że nie ma graweru na pierścieniu, bo odnoszę wrażenie, że napis na pierścieniu ma większość piór.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...