Jump to content

Montblanc 042 G Monterosa


konis
 Share

Recommended Posts

Monte Rosa to ciekawy wynalazek - niemal MB 342, ale jednak tańszy. Do tego stopnia "niemal", że zdarzają się na rynku wtórnym egzemplarze Monte Rosy ze stalówką z "normalnego" MB 342. Widziałem już kilka takich egzemplarzy, u różnych sprzedawców - to niekoniecznie składaki. Istnieją też co najmniej dwie różne konstrukcje tłoka (przy czym pokrętło w obu przypadkach jest oznaczone numerem 042), a nawet trafiłem na egzemplarz ze spływakiem typu "skocznia narciarska". Co było pod ręką, to montowali, zupełnie jak w MB146 na przełomie lat 80. i 90.

Link to comment
Share on other sites

Monte Rosa to ciekawy wynalazek - niemal MB 342, ale jednak tańszy. Do tego stopnia "niemal", że zdarzają się na rynku wtórnym egzemplarze Monte Rosy ze stalówką z "normalnego" MB 342. Widziałem już kilka takich egzemplarzy, u różnych sprzedawców - to niekoniecznie składaki. Istnieją też co najmniej dwie różne konstrukcje tłoka (przy czym pokrętło w obu przypadkach jest oznaczone numerem 042), a nawet trafiłem na egzemplarz ze spływakiem typu "skocznia narciarska". Co było pod ręką, to montowali, zupełnie jak w MB146 na przełomie lat 80. i 90.

No to porównajmy.

db64ee1a504dd7bc.jpg

44932cb909359f98.jpg

zdrówka

Link to comment
Share on other sites

Dwa przykłady z własnego garażu. Żeby było śmieszniej, jedno (górne) dostałem ze skuwką od MB 342. Drugie ma na skuwce zamieniony podpis: Montblanc dużą czcionką na górze, a pod spodem mniejsze Monte Rosa. To ze złotą stalówką najprawdopodobniej jest składakiem, ale powtarzalnym. Czyżby ktoś współcześnie realizował tajemniczą misję przekładania droższych stalówek do tańszych piór? :P

MR01.jpg

MR02.jpg

MR03.jpg

MR04.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

No to "jadziem" dalej.

Montblanc Monterosa 042.

W materiałach reklamowych z lat pięćdziesiatych nie spotkałem pióra tak oznaczonego.

Były, i owszem, ale tylko te oznaczone 042 G.

Pierwszy raz spotkałem pióro oznaczone 042 (bez literki "G") w reklamie z 1963 roku.

148caf7c3279be17m.jpg

A tak to pióro wygląda na zdjęciach z natury.

1829cf74438779ea.jpg

03838221160504e7.jpg

35afbb0dfbc2332a.jpg

24e495dce9d2a96d.jpg

203f13ffe38a08a2.jpg

1c569c1b75ec267b.jpg

385cdeef06a33f65.jpg

99129234940fb624.jpg

9f0b14abf40b5a42.jpg

Na pierwszy rzut oka wygląda, że to są jednakowe pióra.

c41da42bc3b8082c.jpg

Ale, jak to mówią, diabeł tkwi w szczegółach.

Pomijając oznaczenia, 042 jest ciut krótszy od 042 G.

f66934503aba2648.jpg

e18864df3fab037e.jpg

Stalówka pióra 042 jest stalowa, platerowana złotem.

e0f7f9820b9b4bee.jpg

Klips 042 G jest gładki, a 042 ma dodatkowe dwa podłużne żłobienia.

9ca173081f811912.jpg

Ale najważniejsze jest to, że oba pióra, to jednakowo doskonałe narzędzia do pisania.  :)

zdrówka

Link to comment
Share on other sites

cena, nie wiem dlaczego zgubiłem to słówko ;)

 

Kwestia porównania jakości też byłaby ciekawa ;)

 

W sumie to wystarczy cena katalogowa 146 z tych czasów, bo obrazek ładnie pokazuje ile kosztowały Monte Rosy. Ale te 11 marek niewiele mówi, jesli nie zna się siły nabywczej marki w tamtych czasach.

Edited by Rittel
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Monte Rosy przez cały okres produkcji - tj., o ile pamiętam, od 1952 do 61 - były produkowane ze stalówkami stalowymi (oznaczenie 042) lub złotymi (042 G). Oczywiście, stan magazynowy nie został wyzerowany w 1961, stąd po tym okresie mogą się jeszcze długo pojawiać w katalogach handlowych.

Co ciekawe, u Montblanca nie ma nic stałego. W starszych piórach to "G" nie odnosiło sie do stalówki, ale oznaczało... rodzaj wykończenia, wzór na powierzchni pióra. :)

Link to comment
Share on other sites

Ale tu raczej nie ma czego wyjaśniać. ;)

Na fotkach mamy dwie bardzo ładne, choć zupełnie zwyczajne Monte Rosy. Natomiast dopatrywanie się drobnych różnić konstrukcyjnych (różne spływaki, klipsy itp.) jest nieco kłopotliwe. wygląda na to, jak słusznie zauważył Alveryn, że co było pod ręką, to montowali. To nie tyle znaczek z błędem (szczególnie cenny), co produkcja z błędami. :D 

Link to comment
Share on other sites

Tak :) byłem w tym roku na jarmarku, ale tylko na początku i wydawał mi się jakiś taki mniejszy, albo po prostu znowu utyłem :gaah:

Thay, masz czas, zastanów się, a w najgorszym wypadku wyjaśnię Ci w "Kuferku" :)

a wiesz, jak bardzo powinnam się obrazić, że nie mogłam Cię zabrać na spacer bodaj po jarmarku? numer masz? obiecałeś.

 

rozstrzelili jarmark po uliczkach, stanowisko skupujące pióra z kolekcją Pelikanów było zacne i dwustraganowe, Monte Rosa szła po chyba 300 zł i leżała blisko Parkera (51?). pseudo MB miało ciemnozielony i upstrzony czarnymi gwiazdkami w czarnych obwódkach korpus, strasznie plastikowe w dotyku ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...