Skocz do zawartości

Pelikan 100n - unieruchomiony tłok i wyłamany fragment skuwki


M-kwadrat

Polecane posty

Odziedziczyłem po babci Pelikana 100n:

pelikan_100n_700_IMGP5514.jpg

Pióro według tego co udało mi się teraz dowiedzieć jest w rodzinie "od zawsze" lecz ja nie potrafię sobie przypomnieć abym widział kogoś używającego go. I stąd pewnie problem pierwszy - pokrętło tłoka ani drgnie przy próbie pokręcenia - w okienku podglądu poziomu atramentu widać resztki inkaustu więc pewnie przed schowaniem pióra do szuflady nikt go specjalnie nie czyścił i tłok jest zaklejony.

 

Drugi problem to wyłamany fragment skuwki:

pelikan_100n_700_IMGP5516.jpg

Widać to tylko po rozkręceniu skuwki. Brak nie sięga gwintu i zdaje się nie wpływa na integralność skuwki ale trochę mnie niepokoi.

 

Co poradzicie na te problemy? Da się jakoś "rozruszać" tłok? Wtedy można by całość wypłukać. Nie mam żadnego doświadczenia w naprawianiu ani rozbieraniu piór więc może bezpieczniej było by to komuś zlecić? Pióro ma dla mnie dużą wartość sentymentalną więc nie chcę ryzykować jakiegokolwiek dalszego uszkodzenia.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wody można też nalać podciśnieniowo (zassać :D). Celuloid na sekcji mógł się skurczyć, wtedy bezpieczniej nie wyciągać stalówki. Zwłaszcza bez odmoczenia z atramentu.

Skuwkę można spróbować uzupełnić np. czarną szpachlą modelarską. Chyba najmniej agresywna dla oryginalnego tworzywa metoda.

Edytowano przez Alveryn
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stalówka jest stalowa (przynajmniej tak wygląda). Na moje oko nie jest pokrzywiona.

 

Co do rozkręcania - mam pewne obawy - nie wiem nawet w którym miejscu ma nastąpić rozdzielenie.

 

Podciśnieniowo czyli umieścić pióro w zbiorniku z wodą (np. dużej strzykawce z otworem zamiast mocowania igły) lekko zassać powietrze z pióra a potem pozwolić wyrównać się ciśnieniu tak aby zassana została woda?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach