Jump to content

Piękne pismo na co dzień - jak się uczyć i skąd?


6re6
 Share

Recommended Posts

Witajcie!

Moje pierwsze pióro wieczne już do mnie jedzie, tak więc chciałbym zapytać o materiały do nauki.

Kaligrafią bawię się od 2 miesięcy - stalóweczka i tusz. W tej chwili chciałbym nauczyć się pięknie pisać piórem, tak na co dzień. Interesuje mnie coś na wzór Copperplate. Czcionka jest cudna, chciałbym uzyskać jakąś jej namiastkę pisząc swoim piórem. Dla tych, którzy nie widzieli mojego poprzedniego tematu - kupiłem Pilota Plumix BB, więc stalóweczka pozwoli mi na uzyskanie różnej grubości linii.


Czy moglibyście polecić mi jakieś materiały lub pokierować w jakieś miejsca, z których powinienem zacząć naukę takiego ładnego pisania? Największy problem mam z uzyskaniem identycznych liter, a do tego chyba potrzebne są odpowiednie arkusze z wyznaczonymi liniami. Tylko właśnie nie wiem skąd je zdobyć.


Podziękował! :)

Link to comment
Share on other sites

Nie chcę studzić Twojego zapału, ale Plumixem nie uzyskasz Copperplate'u niestety. Do tego celu nadają się tylko stalówki z fleksem, uginające się, a nie ścięte. Za to pióro to wykorzystasz do kroju italic na przykład.

Ale Ciebie jak rozumiem interesuje Copperplate i podobne. Mam propozycję. Jeśli nie dysponujesz piórem do tego celu, a tylko zwykłym piórem, zacznij od nauki Palmera. To jest krój kursywy amerykańskiej, który wyewoluował z Copperplate'u (a właściwie z późniejszego od niego Spenceriana)na przełomie 19.i 20.wieku i pisze się monolinią - czyli bez różnizowania grubości linii. Oczywiście nie jest tak dekoracyjny jak Spencerian czy Copperplate, ale ma duże zalety:

-nadaje się jako pismo codzienne

-można pisać czym bądź

-jest relatywnie łatwy do opanowania

Ćwicząc Palmera w międzyczasie skompletujesz narzędzia do Copperplate'u bądź Spenceriana i weźmiesz się za te trudniejsze odmiany.

Jako źródło nauki polecam stronę IAMPETH, tam są gotowe godręczniki z epoki:

http://www.iampeth.com/lessons.php

http://www.iampeth.com/books.php

Pamiętaj, że do Copperplate'u stosuje się kąt nachylenia 55 stopni od poziomu a do Spenceriana i Palmera 52 st. i nie należy pomylić wzorników linii.

Jeśli masz możliwość, gorąco polecam uczestnictwo w kursach copplerplate prowadzonych przez p.Ewę Landowską - wiem, ze będzie teraz coś organizować w kilku miastach.

Link to comment
Share on other sites

Wybaczcie, że piszę post pod postem ale w przypadku edycji nie wyświetliłby się Wam w "Nowej zawartości".

Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś napisał mi, jak dokładnie nazywa się czcionka, która jest na samej górze w tym obrazku:

http://www.tolkien.com.pl/ennorath/caligr/ryc3.jpg

Pewnie jest to jakiś gotyk, może zmodyfikowany samodzielnie przez autora, ale jeśli mogę to jakoś znaleźć, to byłoby super :)

Link to comment
Share on other sites

Bez urazy, ale to nie jest Copperplate, tylko ładne pismo. Copperplate charakteryzuje się ściśle określonymi regułami, których zachowanie wymaga odpowiedniego narzędzia.

I nie jest prawdą, że Plumixem BB da się uzyskać linię cieniowaną, bo się nie da. Natomiast da się uzyskać linię zmienną, ale to coś zupełnie innego.

Linia cieniowana = za jednym pociągnięciem pióra można uzyskać linię od cienkiej do grubej, jedynie zmieniając nacisk, ale zachowując kierunek,

Linia zmienna = kierując pióro w różnych kierunkach otrzymuje się różne kreski, ale każda kreska ma stałą grubość.

Copperplate wymaga linii cieniowanej.

Plumix daje linię zmienną.

Do 6re6: to jest krój pisma a la bastarda.

Link to comment
Share on other sites

@ inkyzen:

A możesz wrzucić jakąś fotkę, która obrazuje czym się różni linia cieniowana od zmiennej? Bo powiem szczerze, myślałam, ze to to samo, ale tak jak pisałam, dopiero zgłębiam temat i szukam informacji, najlepiej z przykładowymi zdjęciami. A widzę, że znasz się na kaligrafii :)

Link to comment
Share on other sites

Sheena, gratuluję pięknego pisma :) Ja niestety nie potrafię (jeszcze) poradzić sobie dobrze z tym plumixem, do mojego chwytu i kształtu literek różnica pomiędzy kreskami które on tworzy jest zbyt duża i litery się zlewają. Mam nadzieję, że sobie z tym poradzę ;)

Link to comment
Share on other sites

Tu jest przykład linii cieniowanej - czyli od chudej do grubej w jednym prosto idącym pociągnięciu z góry na dół - mam na myśli drugie pociągnięcie w dużej literze A:

ale myślę, że już masz ogarnięcie na to czym się różni stalówka do copperplate od stalówki italikowej Plumixa;)

PS.Nie znam się na kaligrafii, ćwiczę zaledwie od czerwca ub..roku, a to jest nic w przypadku kaligrafii.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...