6re6 Posted February 5, 2013 Report Share Posted February 5, 2013 Witajcie!Moje pierwsze pióro wieczne już do mnie jedzie, tak więc chciałbym zapytać o materiały do nauki.Kaligrafią bawię się od 2 miesięcy - stalóweczka i tusz. W tej chwili chciałbym nauczyć się pięknie pisać piórem, tak na co dzień. Interesuje mnie coś na wzór Copperplate. Czcionka jest cudna, chciałbym uzyskać jakąś jej namiastkę pisząc swoim piórem. Dla tych, którzy nie widzieli mojego poprzedniego tematu - kupiłem Pilota Plumix BB, więc stalóweczka pozwoli mi na uzyskanie różnej grubości linii.Czy moglibyście polecić mi jakieś materiały lub pokierować w jakieś miejsca, z których powinienem zacząć naukę takiego ładnego pisania? Największy problem mam z uzyskaniem identycznych liter, a do tego chyba potrzebne są odpowiednie arkusze z wyznaczonymi liniami. Tylko właśnie nie wiem skąd je zdobyć.Podziękował! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ninogniew Posted February 6, 2013 Report Share Posted February 6, 2013 Strona kaligrafia.info posiada wbudowany arkusz do kaligrafii. Jest tam kilka typów krojów i wszystko ładnie wyjaśnione. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inkyzen Posted February 6, 2013 Report Share Posted February 6, 2013 Nie chcę studzić Twojego zapału, ale Plumixem nie uzyskasz Copperplate'u niestety. Do tego celu nadają się tylko stalówki z fleksem, uginające się, a nie ścięte. Za to pióro to wykorzystasz do kroju italic na przykład. Ale Ciebie jak rozumiem interesuje Copperplate i podobne. Mam propozycję. Jeśli nie dysponujesz piórem do tego celu, a tylko zwykłym piórem, zacznij od nauki Palmera. To jest krój kursywy amerykańskiej, który wyewoluował z Copperplate'u (a właściwie z późniejszego od niego Spenceriana)na przełomie 19.i 20.wieku i pisze się monolinią - czyli bez różnizowania grubości linii. Oczywiście nie jest tak dekoracyjny jak Spencerian czy Copperplate, ale ma duże zalety: -nadaje się jako pismo codzienne -można pisać czym bądź -jest relatywnie łatwy do opanowania Ćwicząc Palmera w międzyczasie skompletujesz narzędzia do Copperplate'u bądź Spenceriana i weźmiesz się za te trudniejsze odmiany. Jako źródło nauki polecam stronę IAMPETH, tam są gotowe godręczniki z epoki: http://www.iampeth.com/lessons.php http://www.iampeth.com/books.php Pamiętaj, że do Copperplate'u stosuje się kąt nachylenia 55 stopni od poziomu a do Spenceriana i Palmera 52 st. i nie należy pomylić wzorników linii. Jeśli masz możliwość, gorąco polecam uczestnictwo w kursach copplerplate prowadzonych przez p.Ewę Landowską - wiem, ze będzie teraz coś organizować w kilku miastach. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6re6 Posted February 6, 2013 Author Report Share Posted February 6, 2013 Dzięki za odpowiedzi. Palmer nie spodobał mi się ze względu właśnie na brak zróżnicowanej kreseczki. Znacie jakieś inne kroje pisma, które wykorzystywałyby ściętą stalówkę (poza italiką)? Zabieram się za poszukiwania Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inkyzen Posted February 7, 2013 Report Share Posted February 7, 2013 Uncjała półuncjała uncjała irlandzka minuskuła karolińska gotyki - fraktura, tekstur, bastarda cancellaresca Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6re6 Posted February 7, 2013 Author Report Share Posted February 7, 2013 Uncjała i cancellaresca najfajniejsze mi się wydają, zabieram się za naukę Dzięki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6re6 Posted February 7, 2013 Author Report Share Posted February 7, 2013 Wybaczcie, że piszę post pod postem ale w przypadku edycji nie wyświetliłby się Wam w "Nowej zawartości". Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś napisał mi, jak dokładnie nazywa się czcionka, która jest na samej górze w tym obrazku: http://www.tolkien.com.pl/ennorath/caligr/ryc3.jpg Pewnie jest to jakiś gotyk, może zmodyfikowany samodzielnie przez autora, ale jeśli mogę to jakoś znaleźć, to byłoby super Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sheena777 Posted February 7, 2013 Report Share Posted February 7, 2013 Nie chcę studzić Twojego zapału, ale Plumixem nie uzyskasz Copperplate'u niestety. http://www.aukcjoner.pl/gallery/012239610-.html#I1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
visvamitra Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inkyzen Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Bez urazy, ale to nie jest Copperplate, tylko ładne pismo. Copperplate charakteryzuje się ściśle określonymi regułami, których zachowanie wymaga odpowiedniego narzędzia. I nie jest prawdą, że Plumixem BB da się uzyskać linię cieniowaną, bo się nie da. Natomiast da się uzyskać linię zmienną, ale to coś zupełnie innego. Linia cieniowana = za jednym pociągnięciem pióra można uzyskać linię od cienkiej do grubej, jedynie zmieniając nacisk, ale zachowując kierunek, Linia zmienna = kierując pióro w różnych kierunkach otrzymuje się różne kreski, ale każda kreska ma stałą grubość. Copperplate wymaga linii cieniowanej. Plumix daje linię zmienną. Do 6re6: to jest krój pisma a la bastarda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sheena777 Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 @ inkyzen: A możesz wrzucić jakąś fotkę, która obrazuje czym się różni linia cieniowana od zmiennej? Bo powiem szczerze, myślałam, ze to to samo, ale tak jak pisałam, dopiero zgłębiam temat i szukam informacji, najlepiej z przykładowymi zdjęciami. A widzę, że znasz się na kaligrafii Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sheena777 Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Już chyba wiem, o co chodzi Próbowałam przepisać kawałek jakiegoś tekstu pisanego Copperplatem i te cienkie linie wcale nie są takie cienkie, rzeczywiście Plumix daje grubszą linię. Zwaracam honor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6re6 Posted February 8, 2013 Author Report Share Posted February 8, 2013 Sheena, gratuluję pięknego pisma Ja niestety nie potrafię (jeszcze) poradzić sobie dobrze z tym plumixem, do mojego chwytu i kształtu literek różnica pomiędzy kreskami które on tworzy jest zbyt duża i litery się zlewają. Mam nadzieję, że sobie z tym poradzę Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inkyzen Posted February 8, 2013 Report Share Posted February 8, 2013 Tu jest przykład linii cieniowanej - czyli od chudej do grubej w jednym prosto idącym pociągnięciu z góry na dół - mam na myśli drugie pociągnięcie w dużej literze A: ale myślę, że już masz ogarnięcie na to czym się różni stalówka do copperplate od stalówki italikowej Plumixa;) PS.Nie znam się na kaligrafii, ćwiczę zaledwie od czerwca ub..roku, a to jest nic w przypadku kaligrafii. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
6re6 Posted February 9, 2013 Author Report Share Posted February 9, 2013 Mam ogarnięcie, troszkę mnie to zawiodło. Będę musiał niedługo zainwestować w jakieś bardziej konkretne pióro z elastyczną stalówką, nie ma innej opcji. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.