Jump to content

Czy to jest normalne, zeby nie znosic zlotych stalowek?


Recommended Posts

Czy ja jestem stuknieta? Dorwalam sie do stalowki 18k i jej serdecznie nie znosze. Zachowuje sie dobrze, pisze jak maselko, nie przeskakuje, nie ma baby bottom, ale zlapalam mr ze zwykla stalowa i przytulilam moje piorko czule. To musi znaczyc, ze cos ze mnajest nie tak? No bo naturalny postep dla pioromaniakow jest taki, ze zaczynamy od tanich, potem lepsze modele, a na koncu niektorych z nas stac na piekne zlote stalowki. Moze nalezalo sprobowac 14k a nie 18k? Gdzie popelnilam blad?

Link to comment
Share on other sites

14 minut temu, filifionka napisał:

No bo naturalny postep dla pioromaniakow jest taki, ze zaczynamy od tanich, potem lepsze modele, a na koncu niektorych z nas stac na piekne zlote stalowki.

Zapomniałaś o czwartym stadium, kiedy orientujemy się, że te piękne, złote stalówki wcale nie muszą pisać lepiej niż te stalowe. O komforcie pisania nie decyduje wyłącznie materiał, z którego wykonano stalówkę, ale także (a może przede wszystkim) jej konstrukcja, dokładność obróbki i wreszcie (last but not least) osobiste preferencje użytkownika. Błędem (i to zazwyczaj kosztownym błędem) jest przekonanie, że jak coś kosztuje kupę pieniędzy to samo z siebie jest doskonałe :)

 

Link to comment
Share on other sites

I tak reasumując, każda stalówka, nawet platynowa, ma irydową kulkę. Nie złotą, bo by się wytarła, nie platynową to samo by się stało. Owszem były i są stalówki stalowe, bez irydu z takim zawiniętym w trąbkę koniuszkiem, ale nie o tym mówimy. Tak poważnie, to tak jak tu pisał kiedyś @tom_ek albo ktoś inny, złote stalówki wcale nie będą bardziej giętkie od stalowych. Są złote i tyle. Za to mają inne zalety. Tak łatwo nie korodują, szczególnie przy używaniu trudnych atramentów. Szukałem tu jakiś czas temu złotej stalówki do Noodler'sa Bostona Safety Pen'a nie dlatego, że miałem taką fanaberię, ale dlatego, że specyfika tego pióra polega na tym, że stalówka chowa się wraz z założeniem skuwki i "pływa w atramencie". Dlatego złoto jest w takim przypadku rekomendowane. Reszta w kontekście złotych stalówek to raczej względy czysto estetyczne.

Link to comment
Share on other sites

Z tym irydem nie do końca jest tak jak myślimy. Już od ponad 20 lat "Iryd" jest zastępowany stopem który ma "podobne" właściwości, określenie "Iryd" stało się umowne, coś w rodzaju znaku handlowego niż rzeczywistego materiału. W tej chwili nie podam dokładnie co to za stop, na pewno jest to osm(sam w sobie zalicza się do triady platynowców ciężkich) z jakimś innym metalem z rodziny platynowców i jeszcze jednego, mniej popularnego metalu. Po prostu brakuje czystego irydu który jest metalem bardzo rzadkim, był zawsze bardzo rzadki i dzisiaj wykorzystywany jest do bardziej nazwijmy umownie szczytnych zastosowań. Ponadto sam ten stop zastępujący iryd występuje jakby w dwóch gatunkach, coś ala gat.I i gat.II. W droższych piórach używa się tego gat.I w tańszych gat.II. Mogą to wyczuć Ci wszyscy którzy bawią się w szlifowanie stalówek itp. Spróbuje znaleźć bardziej precyzyjne dane na ten temat, w chwili obecnej pisze własnymi słowami, z pamięci.  Oczywiście jest też stosowany ten autentyczny iryd, jak można się domyślić, jest w drogich piórach tj.w stalówkach tych piór. Podobnie wygląda sytuacja ze stalówkami, mam na myśli materiał z którego są zrobione. Stalówka może skorodować, owszem to bardziej dotyczy starych piór bo w dzisiejszych stalówkach doszło do standaryzacji, używa się głównie stali szlachetnej, ogólnie nie jest źle, wręcz odwrotnie ale w starszych piórach bywało różnie i stalówka potrafiła skorodować. Jak znajdę to zrobię zdjęcia takiej stalówki. Nawet w nie tak bardzo starych piórach można zauważyć mniejsze czy większe wżery, ślady korozji. Z kolejnych ciekawostek, np.w tanich Chińskich piórach popularny atrament Waterman Serenity Blue potrafi rozpuścić pozłotę ale to świadczy o jakości tej pozłoty, stąd przyjęte określenie "złota farbka". Także z tymi stalówkami to też różnie bywa, można napisać że jest to temat delikatny, może zaskoczyć.

Link to comment
Share on other sites

Przeczytałem jeszcze raz ten post i podświadomie włączył mi się temat zupełnie inny, dotyczący marketingu, powielaniu stereotypów, kreowania dziwnych historii przez samym forumowiczów. @filifionkaWg.mnie nie ma w świecie piór czegoś takiego jak naturalny postęp w używaniu, kupowaniu piór wiecznych. Pisząc poważnie, każdy z nas kupuje, używa to na co go stać, co mu się podoba. Ktoś mający troszkę więcej pieniędzy na koncie może od razu kupić pióro ze złotą stalówką. Może z czasem kupować tylko takie pióra bo najzwyczajniej jest go na to stać. Jak napisał @Miecznikw dzisiejszych piórach metal z którego zrobiona jest stalówka w większości przypadków jest podyktowany głownie chęcią zarobienia większych pieniędzy za ten sam towar. Owszem są pióra ze złotymi stalówkami, platynowymi, tytanowymi a może nawet z unoktanium ;) i coś je wyróżnia od wersji standardowych. To co może wyróżniać już my sami sobie wymyślamy, tworząc barwne historie na forum. W większości przypadków zastąpienie stalowej stalówki, złotą nic nie daje prócz zwiększenia wartości pióra. Stalówka sama w sobie nie tworzy naszych odczuć, większych zmian w przyjemności pisania. My sami tworzymy sobie taki obraz, tego chcemy oczekiwać, często wierzymy że tak jest. Stare pióra ze złotymi stalówkami wyróżniają się na tle dzisiejszych głównie przez cały zespół stalówka-spływak, te elementy były dobierane do siebie, ściśle współpracowały ze sobą by tworzyć te odczucia na których dzisiaj nam zależy lub pożądamy. Co mamy dzisiaj? Zwykły manewr służący tylko podbiciu ceny. To samo pióro, ten sam spływak, sekcja, tylko wsadzona złota stalówka. Nie jest to reguła ale w większości przypadków jest to zwykły zabieg dedykowany chęcią podniesienia wartości, zarobku.

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Syrius napisał:

Stalówka sama w sobie nie tworzy naszych odczuć, większych zmian w przyjemności pisania. My sami tworzymy sobie taki obraz, tego chcemy oczekiwać, często wierzymy że tak jest.

W kontekście złoto czy stal pewnie nie tworzy, albo nie jest to wyraźne. Ale jak weźmiesz pod uwagę rozmiar, kształt stalówki i - jak piszesz -  spływak i sekcję, gdzie przy dużych stalówkach czujesz jak ten cały zespół pracuje, to już jest inna historia. Ja bym rozważał całość. Przy poważniejszych piórach raczej też nie ma wyboru, jest złoto i tyle. Czymś trzeba usprawiedliwić cenę :) 

 

@filifionka napisz proszę o jakim konkretnym piórze mówisz. Z czym porównujesz tego MR? Pewnie zwyczajnie lubisz sposób pisania MR :) 

Link to comment
Share on other sites

Dnia 17.03.2023 o 21:36, refal napisał:

@Miecznik offtopując ;) - czemu rekomendowane? Może źle mi się wydaje, ale w innych piórach również stalówka stale ma kontakt z cieczą - i generalnie nie słyszałem/czytałem o skorodowanej stalówce w piórze wiecznym

Wspomniałem o Bostonie Safety Pen'ie. To wyjątkowe pióro. Gdzieś tu na forum jest moja recenzja. W uproszczeniu, to pisadło często jest traktowane jako wół do testowania różnych atramentów. Powiem szczerze, że sam wlewam do niego okresowo różne ciecze, które z atramentem niewiele mają wspólnego. Bywało, że pisałem tuszem kreślarskim, a często tuszem do stempli - tytułem eksperymentu. Ostatnio zalałem je tuszem do drukarki HP ;). Poważnie. Zresztą obejrzyj filmiki na Y.T. ludzie tak na poważnie robią z Noodler'sem Bostonem różne dziwne rzeczy ;). Dlatego szukałem / szukam złotej stalówki. Złoto więcej zniesie niż stal. Na mojej widzę już pewne ślady korozji / wżery. To od moich eksperymentów. i przez specyfikę "parkowania" stalówki. Po zamknięciu pióra, stalówka się cofa i jest przechowywana wewnątrz korpusu. Tonie w cieczy, która akurat "gości" wewnątrz.

Edited by Miecznik
Link to comment
Share on other sites

Dnia 17.03.2023 o 22:41, Syrius napisał:

Z tym irydem nie do końca jest tak jak myślimy. Już od ponad 20 lat "Iryd" jest zastępowany stopem który ma "podobne" właściwości, określenie "Iryd" stało się umowne, coś w rodzaju znaku handlowego niż rzeczywistego materiału. W tej chwili nie podam dokładnie co to za stop, na pewno jest to osm(sam w sobie zalicza się do triady platynowców ciężkich) z jakimś innym metalem z rodziny platynowców i jeszcze jednego, mniej popularnego metalu. Po prostu brakuje czystego irydu który jest metalem bardzo rzadkim, był zawsze bardzo rzadki i dzisiaj wykorzystywany jest do bardziej nazwijmy umownie szczytnych zastosowań. Ponadto sam ten stop zastępujący iryd występuje jakby w dwóch gatunkach, coś ala gat.I i gat.II.

Dla sprecyzowania. Czystego irydu nie używa się w stalówkach już od międzywojnia. Kiedyś czytałem bardzo fajny artykuł o tym jak autor końcówki stalówek poddał badaniu spektometrem masowym i okazuje się, że w niektórych kulkach nie było praktycznie irydu czy było kilka procent. Co do gatunków tego "irydu" to też bym wsadził tą informację między bajki. Skład końcówki zależy raczej od jej producenta i wątpie żeby w obrębie tego samego peoducenta się różnił

 

10 godzin temu, Syrius napisał:

To co może wyróżniać już my sami sobie wymyślamy, tworząc barwne historie na forum. W większości przypadków zastąpienie stalowej stalówki, złotą nic nie daje prócz zwiększenia wartości pióra. Stalówka sama w sobie nie tworzy naszych odczuć, większych zmian w przyjemności pisania.

Właściwości stalówki w głównej mierze określa jej geometria i skład materiału z jakiego jest zrobiona. Odpowiednio modyfikując te parametry możemy osiągnąć stalówki o bardzo różnych parametrach. Np. złote twarde jak gwóźdź czy stalowe z dużym fleksem. Jako przykład tych ostatnich mogę podać przykład przedwojennych stalówek Osmii, których fleksa nie powstydziłaby się nie jedna ze złotych stalówek z lat 50. Nie nyły one złote, składu już nie pamiętam, ale chyba w głównej mierze był to osm z dodatkiem irydu. 

 

Link to comment
Share on other sites

@kryjWszystko prawda, nie chciałem bałamucić tego typu przekazem, pozwoliłem sobie na uproszczenia i ogólniki. Wiesz jak jest dzisiaj, kilka zdań za dużo i zaczyna się polemika, dochodzenie itd. Młodzież już jest zbałamucona tym marketingiem, historyjkami, lepiej nie wchodzić za głęboko w dany temat ;)

Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, filifionka napisał:

Sheaffer crest nova laque

Zbieranie piórowych doświadczeń wiąże się także z negatywnymi doznaniami, nie można na tej podstawie uogólniać. Stalówki stożkowe Sheaffera są dość specyficzne, nie każdy je polubi. 

P.S. To ten ze Starowiślnej?

Edited by Markol
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, Agnieszka napisał:

Na Pióromanii jest wykres ze spektrografu (czy czegoś podobnego) wskazujący skład kuleczki "irydowej" pióra Otto Hutt D04 Wave - kolor Rose Gold. Jak pisze autorka, "węglik wolframu, ale też kilka innych fajnych jak właśnie pallad i złoto". Iryd zbyt cenny :)

https://www.nibs.com/blog/nibster-writes/wheres-iridium

Ten link daje podobną informację tylko bez wytłumaczenia czemu to złoto się tam pojawia

Link to comment
Share on other sites

.

1 godzinę temu, teodozjan napisał:

https://www.nibs.com/blog/nibster-writes/wheres-iridium

Ten link daje podobną informację tylko bez wytłumaczenia czemu to złoto się tam pojawia

...They then read a spectrum of light as it passed through the gasses. The results* were:

  • Iridium - 54%,
  • Osmium - 44%,
  • Silver - 0.70%, (these three last very small parts of the alloy were probably contamination from the gold nib or the solder used to fuse the tip to the gold.
  • Copper - 0.50%,
  • Gold - 0.24%,

with possible traces of Ruthenium....

Jak to? Przecież wyraźnie tłumaczy, że srebro, miedź, złoto, przeniknęły w wyniku dyfuzji w procesie lutowania.

6 godzin temu, Agnieszka napisał:

Na Pióromanii jest wykres ze spektrografu (czy czegoś podobnego) wskazujący skład kuleczki "irydowej" pióra Otto Hutt D04 Wave....

@Agnieszka możesz podać bezpośredni link?

Link to comment
Share on other sites

Aż przykro czytać, że się nie polubiliście z tak zacnym piórem -;(

W pierwszym poscie piszesz, że niby wszystko jest ok, masełko, brak baby bottom, nie przeskakuje- cokolwiek to znaczy, pióro też przecież z dobrego domu, nie ma się czego wstydzić... Brakło chemii czy temu Sheafferowi rzeczywiście można coś zarzucić? Może warto pokazać je pendoctorowi?

Porównujesz je z MR, piórem przyzwoitym ale z pewnością nie wybitnym, trochę z innej półki, nawet złotej stalówki nie ma 🙂

Może daj jeszcze Sheafferowi szansę!

Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, filifionka napisał:

Sheaffer crest nova laque

Specyficzna konstrukcja, raczej złoto ma znikomy wpływ czy ją lubisz, czy nie. Jak to Twoje pióro, to daj mu drugą i trzecią szansę. Czasem tak bywa, że coś od razu nie zachwyci, narzekamy, a potem się okazuje, że nie można się bez tego obejść. 

Link to comment
Share on other sites

Pisze i teoretycznie jest OK, ale nie czuje sie z nim komfortowo. I caly czas mysle, czy nie nacisne ciut za mocno, co skonczy sie stalowka w 2 osobnych czesciach. A pioro nie powinno stresowac. Jak tak dalej pojdzie, skoncze z nerwica i zapasem tanich dlugopisow.

Link to comment
Share on other sites

@filifionka żeby nacisnąć za mocno i popsuć, to jednak trzeba się trochę postarać. Nie wystarczy ciut za mocno :) Nie wiem jakie inni będą mieć zdanie, ale dla mnie niecelowe zniszczenie nowoczesnej (lata 90?) stalówki (jak ktoś wcześniej pisał piórem) wydaje się mało możliwe. A czemu chcesz je naciskać? Nie wygląda na takie, które różnicuje kreskę. Więc o ile nie chcesz z niego zrobić fleksa, to raczej teren bezpieczny :) 

Link to comment
Share on other sites

Wiele rzeczy wpływa na doznania płynące z pisania, ale według mnie aktualnie jest to przede wszystkim SZLIF
Oczywiście - kombinacja stalówka + spływak, konstrukcja stalówki, to wszystko ma znaczenie. Niemniej - współczesne pióra mają pewien styl podawania atramentu (ogólnie podają go mnie, niż pióra starsze / vintage), a to, co pióra najmocniej różni między sobą, to według mnie właśnie szlif.

Link to comment
Share on other sites

Cześć. Wiemy już o jakie pióro chodzi i w ostatnich odpowiedziach pojawiły się sugestie w czym może tkwić problem. @filifionkaWybrałaś bardzo ciekawy model ze specyficznym typem stalówki, świetne pióra, jeszcze bardziej świetny wygląd to bardzo przyciąga uwagę. To stalówki typu Triumph, właściwie w przypadku tych stalówek, metal z którego są wykonane nie robi większej różnicy, może inaczej - kolosalnej różnicy. Te stalówki w odczuciach przypominają te igiełki stosowane w piórach ala Parker 51, Hero 3XX, 6XX itd. Są sztywne, oczywiście w przypadku złota ta sztywność jest delikatnie zmniejszona ale kształt tej stalówki, jej geometria nie pozwala na zabawę typu up&down przy pisaniu. To neutralna stalówka, pisząc w prost nijaka, raczej dla użytkowników lubiących pisać bez docisku, bez różnicowania itp. Jej głównym walorem jest lekkość pisania, w przypadku dobrze wykończonych i ustawionych te tzw.masełko i reszta tego typu doznań. Te stalówki mają jeszcze jedną cechę, są świetne gdy wszystko w nich jest na tip-top. Nie "wybaczają" niedoróbek, bardzo to uwidoczniają, wrażliwe na ustawienie skrzydełek. Twoje obawy związane z uszkodzeniem tych stalówek są na wyrost, to zwarta, mocna konstrukcja, większe obawy mogą pojawiać się przy używaniu tego typu stalówek

oXue9T0.jpg

Jest coś ciekawego w nich o czym sama pisałaś i odpowiadali Ci forumowicze. Twoja "niechęć" do tego pióra i obawy nie są czymś dziwnym. Sam posiadam kilka sztuk piór z tego typu stalówką, pomijam całe pudełko Chińczyków, głównie Wing Sung ze stalówkami typu Triumph. Tu ciekawostka, Wing Sung współpracował z Sheafferem, stosował na dużą skalę te stalówki w wielu modelach. Dzisiaj to już bardziej spuścizna tej współpracy. Lubię te pióra ale za każdym razem gdy je wybieram, jakoś nie mogą zostać na dłużej ze mną. Są bardzo specyficzne, ktoś musi bardzo "pożądać" tego typu piór, mieć małego fioła na widok tego typu stalówek, na pewno te pióra przyciągają uwagę ale dla niektórych coś w nich jest takiego nijakiego.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...