Skocz do zawartości

Fuyu-Gaki - Pilot Iroshizuku


Ankieta  

14 użytkowników zagłosowało

  1. 1. Czy podoba ci się ten kolor?



Polecane posty

Sprawa kalibracji monitorow nie raz już wychodziła, z tego co pamiętam...

I ciężko było namówić koleżeństwo do podjęcia tego trudu przed wyglaszaniem sądów o kolorach w testach,...

A warto,...

Pod wieloma względami...

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie trzeba sie na wszystkim znac.. i srednio mnie interesuje szczerze mowiac, czy mam idealnie skalibrowany monitor. chodzilo mi jedynie o to, ze nie warto wieszac na kims psow, skoro i tak wszystkiemu na dobre sprawe winna jest technika.

 

Jestem daleki od wieszania psów na kimkolwiek, zresztą w tym wątku ja przynajmniej czegoś takiego w ogóle nie zauważyłem.

Owszem, była dyskusja i różnica zdań, ale to moim zdaniem dobra rzecz.

Natomiast zupełnie się z Tobą nie zgodzę co do reszty Twojej wypowiedzi - co to znaczy że winna jest technika? To tylko narzędzie, jak ktoś się nim posługuje, to powinien wiedzieć co robi.

Jeżeli zrobi się w zdjęcie z poprawnie ustawionym balansem bieli i bez jakiegoś "ulepszania" przez aparat, to takie zdjęcie zapisane w trybie sRGB poprawnie wyświetli się na 90% obecnych komputerów.

Może nie będzie to idealne oddanie kolorów jak do druku, ale na pewno nie będzie tego typu przekłamań i nienaturalnych zmian w nasyceniu. Bo mnie się te zdjęcia naprawdę bardzo podobają i chciałbym aby ten atrament był taki, ale niestety nie jest.

 

Może taka mała analogia:

Spowodowałeś stłuczkę samochodową, bo wjechałeś w auto przed Tobą.

I teraz są dwie grupy ludzi:

- jedni winią siebie, że nie trzymali odstępu;

- inni twierdzą że na dobą sprawę wszystkiemu winna jest technika, bo hamulce były za słabe.

 

W każdym razie to tyle ode mnie, bo nie jest moim celem robienie zadymy na tym zacnym forum, swoje poglądy wyraziłem jasno i zdania nie zmienię :-)

 

 

 

Sprawa kalibracji monitorow nie raz już wychodziła, z tego co pamiętam...

I ciężko było namówić koleżeństwo do podjęcia tego trudu przed wyglaszaniem sądów o kolorach w testach,...

A warto,...

Pod wieloma względami...

 

Bo niestety dla przeciętnego użytkownika internetu to jest czarna magia, i ciężko tu kogoś winić - w końcu naturalnym jest że domyślnie oczekujemy od naszego sprzętu aby działał dobrze.

W tym akurat przypadku sprawa kalibracji ma znaczenie drogo albo i nawet trzeciorzędne, te zdjęcia są po prostu źle zrobione (albo może inaczej: wystarczyła by ich drobna obróbka w programie typu Photoshop lub Lightroom aby były poprawne, i tej obróbki zabrakło).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

m.a.g - chciałem wysłać ci pytanko w wiadomości, ale uznałem, że wiele osób może skorzystać na Twojej wiedzy. Jeśli więc, znajdziesz chwilę i będziesz miał chęć, chętnie podpytałbym o kilka rzeczy związanych z balansem bieli:

 

  1. Mam wzornik bieli kupiony na giełdzie fotograficznej. Robiąc zdjęcia nastawiam balans bieli manualnie (aparat to wiekowy już Nikon D60). Zdjęcia koloru zrobione  w świetle słonecznym, przy zachmurzonym niebie, w świetle żarowym silnie się od siebie różnią. A balans bieli ustawiam każdorazowo przed użyciem aparatu mierząc na wzornik bieli. Z czego to może wynikać? Czy jest to kwestia aparatu czy mojej indolencji? Balans ustawiam wchodząc w opcje, wybierając opcję ustaw manualnie, zwracam obiektyw na wzornik i wybieram opcję "zmierz". Coś sie przez chwilę miele i balans jest nastawiony. Podkreślam, że balans ustawiam w ten sposób przed każdym użyciem aparatu.
  2. Zdarza się, że kolory przedmiotów, które fotografuję w świetle słonecznym są przesycone, ale barwa jest oddana w przyzwoity sposób. Czy mógłbyś podpowiedzieć, co zrobić z tym fantem? Mam starego Photoshopa i obróbkę ograniczam do ustalenia w krzywych punktu bieli / czerni lub poprawieniu poziomów na histogramie.
  3. Fotografowanie białej kartki - większość recenzji piszę na białej kartce. Mam wrażenie (mogę się mylić), że powoduje to, że fotografowana scena ma duży kontrast. Czy mógłbyś podpowiedzieć, w jakich warunkach najlepiej fotografować takie rzeczy, żeby kolor / nasycenie / kontrast wyszły zbliżone do rzeczywistości? Czy też dobrze ustawiony balans bieli powinien to załatwić?

Z pozdrowieniami i dzięki za merytoryczny wkład w dyskusję.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc w kolejności:

 

1. Nie znam tego konkretnie aparatu. Zacznijmy od tego, że jak już pisałem balansu bieli nie ustawia się w aparacie. Być może robisz gdzieś błąd w tym procesie. Generalnie jest tak, wzornik bieli albo ma zajmować całe zdjęcie, albo musi być możliwość zaznaczenia na zdjęciu jego fragmentu zawierającego tylko i wyłącznie ten wzornik. Jeżeli widać cokolwiek innego, aparat zgłupieje. Nie chcę zgadywać, bo za mało mam danych, za to powiem Ci jak zrobić to aby nie było mowy o błędzie (i fajnie że masz wzornik bieli).

 

  • ustaw aparat tak aby zapisywał zdjęcia w trybie RAW, nie JPG (Ustawienie balansu bieli w aparacie przestaje wtedy mieć jakiekolwiek znaczenie. Jako ciekawostkę dodam że balans bieli ustawia się dlatego, że aparat tak naprawę nie widzi kolorów, tylko różnice tonalne pomiędzy nimi, i trzeba mu pokazać co na zdjęciu jest białe aby względem tego obliczył wszystkie inne kolory. Przy zapisie do JPG aparat albo sam zgaduje, albo kieruje się tym jak był ustawiony balans bieli w aparacie, natomiast plik RAW nie jest obrazkiem tylko cyfrowym negatywem - numerycznym zapisem wartości ładunków elektrycznych które zarejestrowała matryca w chwili zrobienia zdjęcia. Należy po później otworzyć  w programie graficznym i wywołać do pliku JPG czy innego, gdzie w procesie wywoływania można bezstratne ustawić balans bieli i wiele innych parametrów). 
  • ustaw wzornik bieli tak, aby było go widać na zdjęciach kiedy fotografujesz atramenty, może być gdzieś z boku, kadruj trochę szerzej i potem przytniesz zdjęcie tak że nie będzie go widać.
  • zrobione zdjęcia wywołaj programem ACR (Adobe Camera Raw, jest to jeden z elementów Photoshop'a). Nie dotykaj i żadnych krzywych itp. Jedyne co masz zrobić to w ACR (oddzielnie dla każdego zdjęcia) użyć narzędzia (i tu zgaduje, bo ja od 15 lat posługuję się anglojęzyczną wersją PS) "balans bieli", którego użycie polega na wskazaniu na zdjęciu wzornika bieli. Ikonka tego narzędzia przypomina kroplomierz.  Kiedy wskażesz tym narzędziem wzornik, komputer przeliczy wszystkie kolory na tej podstawie. Przy wskazywaniu wzornika warto powiększyć zdjęcie tak aby być pewnym że zaznaczamy tylko wzornik i nic więcej! Nie baw się saturacją czy innymi parametrami, ew. możesz skorygować ekspozycję jeżeli zdjęcie jest za ciemne lub za jasne.
  • BARDZO WAŻNE - przy robieniu zdjęć należy pamiętać aby wzornik stał w takim samym oświetleniu jak fotografowany obiekt. Nie może być tak że robisz zdjęcie na dworze i kartka papieru z pismem jest w mocnym słońcu, a wzornik gdzieś obok ale w cieniu. 
  • Po ustawieniu balansu bieli zdjęcia wywołujesz (otwierasz) w programie Photoshop, a następnie zapisujesz KONIECZNIE jako "SAVE FOR WEB" (przepraszam nie wiem jak to jest w Polskiej wersji, zapisz dla Internetu?). W okienku z opcjami które się pojawi jako format pliku wybierz JPG, jakość ustaw na 90% lub "MAXIMUM", i KONIECZNIE należy zaznaczyć opcję "convert to sRGB". W zależności od wersji Photoshop'a (zarówno programu jak i językowej) to będzie się trochę inaczej nazywało, ale zasada ta sama.
  • Tak zapisane pliki będą poprawnie oddawały kolory ma większości komputerów z poprawnym lub przynajmniej domyślnym profilem ICM.

2. Zapisuj do RAW. Ustaw balans bieli. Nie baw się krzywymi, nie podkręcaj saturacji przy wywoływaniu do JPG. Fotografowania w świetle słonecznym należy unikać kiedy tylko się da, to bardzo trudne światło, najlepsze zdjęcia wychodzą w cieniu, 99% ustawianych zdjęć portretowych robi się tak aby model stał w cieniu.

3. Jak wyżej. Kontrast wynika z ostrego światła, i być może zapisu do JPG, o ile taki stosujesz (podczas tego zapisu aparaty programowo starają się wyostrzyć i ulepszyć zdjęcie). Następnym razem zrób zdjęcia w zacienionym miejscu. Jeżeli robisz w domu, to nie rób zdjęcia np. pod lampą na biurku lub z lampą błyskową. Jeżeli masz lampę błyskową nie wbudowaną w aparat (taką z obrotową głowicą), to zdjęcia w pomieszczeniach robi się w taki sposób że lampę ustawia się pionowo i ona błyska w sufit, co daje jednolite, dość łagodne i rozproszone światło. Błyskanie na wprost powoduje że zdjęcie nadaje się tylko do kosza.

 

Podsumowując:

- zdjęcia rób w formacie RAW i wywołuj

- ustawiaj balans bieli

- unikaj ostrego światła za wszelką cenę

 

Przepraszam że wyszło trochę przydługie.

Edytowano przez m.a.g
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co zrobić jesli aparat nie zapisuje w RAW tylko w jpeg?

Jaka wtedy procedura? Czy juz nie ma możliwości wiernie oddać koloru?

Co ze zdjęciami robionymi komórka? Mam nokia 930 - czy nadaje sie tylko do poglądowych fotek, bo kolory i tak nie wyjdą?

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję m.a.g za wtrącenie, bo już mnie prawie linczowali, za zwrócenie uwagi, iż to nie ten kolor.

Fajnie wszystko opisałeś, tak się to właśnie powinno robić. Ja przynajmniej tak robię.

A zdjęcia w Nikonie, który ma Łukasz (i ja) to NEF. RAW to u konkurencji ;)

Ze swej strony dodam, że często ustawiam opcję NEF/jpg by przyglądać się różnicom w kolorze.

Dodam, że zapisując zdjęcia z NEF/RAW do jpg i tak traci się część danych (proszę zwrócić uwagę na opcję PS "zapisz dla internetu", tam dokładnie widać różnice jak zmieniają się kolory i jak pliki tracą dane).

Chyba optymalnym zapisem byłby png, przynajmniej mniej stratny niż jpg.

 

Dodam, bo chyba nie padło, by w aparacie ustawić nie sRGB ale AdobeRGB. Zakres kolorów jest wtedy szerszy, a i lepiej się je obrabia w PS.

Ale... AdobeRGB nadaje się tylko do obróbki z PS, w innym przypadku należy ustawić sRGB w aparacie.

 

Zauważyłem, co pisałem również ostatnio w korespondencji z Nicponiem, że wiele skanerów nie radzi sobie z pomarańczowym/czerwonym, tak jak wiele aparatów nie radzi sobie z niebieskim/morskim.

 

Pragnę też zdementować plotki, jakoby była prowadzona wojna podjazdowa między mną, a Łukaszem. Przynajmniej nie ma jej z mojej strony.

Dla pikanterii dodam, że poza forum wymieniamy się próbkami i normalnie dyskutujemy podczas spotkań.

To, że czasem na forum mamy różne zdania, wyrażamy je w taki a nie inny sposób związane jest z brakiem mimiki i gestykulacji cyfrowego świata.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[..]

A zdjęcia w Nikonie, który ma Łukasz (i ja) to NEF. RAW to u konkurencji ;)

 

[..]

 

Dodam, bo chyba nie padło, by w aparacie ustawić nie sRGB ale AdobeRGB. Zakres kolorów jest wtedy szerszy, a i lepiej się je obrabia w PS.

Ale... AdobeRGB nadaje się tylko do obróbki z PS, w innym przypadku należy ustawić sRGB w aparacie.

 

 

 

To ja w kwestii formalnej :-)

 

To że w Nikonie rozszerzenie pliku nazywa się NEF, nie ma znaczenia - to tylko nazwa pliku - format cały czas jest RAW. U "konkurencji" (np. w Cannonie) rozszerzenie pliku ma końcówkę.CR2 na ten przykład, w Sony z kolei.ARW. 

Jak myślisz dlaczego program Adobe do obróbki nazywa się Adobe Camera Raw? ;-)

Zresztą nie będę się rozpisywał: http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format

 

Co do AdobeRGB - to ustawienie nie ma żadnego znaczenia jeżeli robi się zdjęcia w RAW, gdyż przestrzeń barwna odnosi się tylko do plików graficznych już wywołanych, takich jak JPG. Plik RAW można wywołać i otworzyć w dowolnie wybranej przestrzeni barwnej. Ja również zdecydowanie nie polecam w ustawiania w aparacie AdobeRGB, gdyż tak zapisanych plików JPG nie potrafi poprawnie otworzyć żaden chyba program za wyjątkiem Photoshop'a, że o przeglądarkach internetowych nie wspomnę. To znaczy oczywiście pliki te da się obejrzeć, ale kolory są totalnie nie takie.

 

 

Pozdrawiam,

M

Edytowano przez m.a.g
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiele zdjęć próbek pisma jest zwyczajnie niedoświetlonych. Stąd szare, a nie białe  kartki i kolory które nie są prawdziwe. Warto pamiętać o korekcie ekspozycji na "+" podobnie jak przy fotografowaniu na śniegu, czy postaci na jasnym tle.

 

Nie wszystkie papiery są białe. Nie wymagaj.

Rhodia jest lekko kremowa, papiery ksero nigdy nie są białe raczej mają odcień lekkiej szarości. Jedynie Oxford jest bliski bieli, ale ma nadruki kratek/linii niebieskich lub czerwonych, co też czasem rzutuje na kolor.

A w kalendarzach, które testuje czasem Łukasz również kartki podchodzą pod kremowo-szare (papiery eko itp.).

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wszystkie papiery są białe. Nie wymagaj.

Rhodia jest lekko kremowa, papiery ksero nigdy nie są białe raczej mają odcień lekkiej szarości. Jedynie Oxford jest bliski bieli, ale ma nadruki kratek/linii niebieskich lub czerwonych, co też czasem rzutuje na kolor.

A w kalendarzach, które testuje czasem Łukasz również kartki podchodzą pod kremowo-szare (papiery eko itp.).

To prawda, ale wyniki wielu testów, szczególnie wcześniejszych, są nienajlepiej sfotografowane. Szara karta Kodaka jak najbardziej. Może być biała, lub czarna, jeśli ktoś potrafi wprowadzić korektę.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

To nie jest fotografia produktowa. Takie fotki to można strzelać jak się prowadzi sklep internetowy, a nie jak się robi domowe testy atramentów.

 

 

Jak dla mnie jest jak najbardziej, nawet ważniejsza niż produktowa. Sklepom internetowym ufam na tyle na ile można ufać jakimkolwiek sklepom, natomiast na forum są pasjonaci którzy w przeciwieństwie do sklepów opisują swoje wrażenia odnośnie atramentu aby podzielić się z innymi, a nie coś sprzedać. Nic chyba dziwnego że ich opiniami się sugeruję. W konsekwencji już dwa razy zakupiłem atrament zakochany w tym co pokazał ktoś na forum (nie tym, jeżeli o to chodzi) aby później się przekonać że zamieszczone zdjęcia a rzeczywistość to dwie różne rzeczy.

 

Niestety ale często bywa tak, że chce się pokazać ładne zdjęcia i bawimy się kolorami, saturacją, no i zdjęcia są piękne, ale pokazują coś co nie istnieje w naturze  :(

Zwłaszcza że ja bardzo lubię ostre, żywe kolory, i ciągle szukam czegoś co daje po oczach - jednak atrament ot nie długopis żelowy, aż takiej żarówki chyba nie da się zrobić, a ja ciągle mam nadzieję...

Eh, marzenia  :P

Edytowano przez m.a.g
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

m.a.g. - mam pomysł. Niestety nie do końca autorski, ale zawsze. Na FPN jest temat "Retina Searing inks", otwórzmy temat Aaargh, moje oczy! poświęcony najsilniej nasycomnym, dającym po oczach inkaustom :)

 

Dodam, że fuyu-gaki w mokrej stalówce M Lamy 2000 daje po oczach. Ale nie aż tak jak na przykład Wild Strawberry Diamine.

Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

m.a.g. - mam pomysł. Niestety nie do końca autorski, ale zawsze. Na FPN jest temat "Retina Searing inks", otwórzmy temat Aaargh, moje oczy! poświęcony najsilniej nasycomnym, dającym po oczach inkaustom :)

 

 

 

Pomysł świetny, jestem za!  :thumbup:

 

 

Dodam, że fuyu-gaki w mokrej stalówce M Lamy 2000 daje po oczach. Ale nie aż tak jak na przykład Wild Strawberry Diamine.

 

Od tygodnia czekam na Jinhao Noblest (tak się chyba ten model nazywa, przynajmniej na innych aukcjach http://www.ebay.com/itm/260994943159?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT) ze stalówką B. 

Wtedy dopiero się pobawię w testowanie grubą kreską :-) Najbardziej nasyconym atramentem jaki aktualnie posiadam jest Iroshizuku Momiji, jest faktycznie jaskrawy jak krew na kartce papieru :-)

Edytowano przez m.a.g
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years later...

Odkopuję watek (o atramencie, nie o fotografii), wyglada mi na kolor bardzo zbliżony, niemal identyczny w odcieniu i nasyceniu do... Pelikan 4001 Brillant Red. Może ktoś z Forumowiczów ma tego Pilota, i może uzupełnić recenzję o nowe zdjęcia?

Edytowano przez Topaz
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...